Slava Poprugin & Ellen Corver piano duo

Slava Poprugin & Ellen Corver piano duo

Zondag 2 maart 11.30 -12.30 uur in het Fletcher hotel Arion te Vlissingen

Pianist Slava Poprugin is een bekende op ons podium. Samen met Ellen Corver vormen ze een duo met buitengewoon hoge muzikale en technische kwaliteiten. Ze hebben veel gemeen en staan bekend om hun vertolkingen van werk van klassieke componisten als Chopin, Ravel, Brahms en Beethoven, maar ook van hedendaagse zoals John Cage. Ze hebben opgetreden als solist met grote orkesten en met andere musici in vele landen en prachtige CD’s uitgegeven.

Hun programma bestaat uit bekende composities voor pianoduo en speelt zich af vanaf de klassieke periode met Bach en Mozart tot het impressionisme met Debussy.

De composities van Mozart kenmerken zich door melodische schoonheid, formele perfectie en rijkdom van harmonie en textuur. Hij componeerde zijn Sonate voor pianoduet in Bes groot voor optredens met zijn zus Nanerl. Het zit vol met virtuoos vingerwerk, licht lyrische melodieën en een briljante finale.

Schumann’s Bilder aus Osten met 6 Impromptus is geïnspireerd op Ruckerts vertalingen van Arabische poëzie. De titels zijn vrij algemeen waarbij de luisteraar zichzelf in het verhaal moet plaatsen. De laatste compositie, Reuig andächtig, begint plechtig, vat alle voorgaande emoties samen en eindigt in een soort stille triomf.

Debussy schreef een groot deel van Six épigraphes antiques, een suite uit 6 delen, als muzikale begeleidingen voor de erotische lesbische gedichten “Les Chansons de Bilitis” van zijn vriend Louÿs.

De koraalprelude, een korte liturgische compositie met een koraalmelodie als basis, bereikte in de Duitse Barok zijn hoogtepunt in de werken van J.S. Bach. De kortere koraalpreludiums werden mogelijk gebruikt om het lied in te leiden dat door de gemeente zou worden gezongen. Ze zijn doorgaans meerstemmig met versieringen en contrapunt rond de melodie.

Programma:

W. A. Mozart (1756-1791): Sonata B-dur KV358:

                 Allegro

                 Adagio

                 Molto presto

R. Schumann (1810-1856): Bilder aus Osten Op.66:

                 Lebhaft

                 Nicht schnell und sehr gesangvoll

                 Im Volkston

                 Nicht schnell ‘Chanson Orientale’

                 Lebhaft

                 Reuig andächtig

Cl. Debussy (1862–1918): Six Épigraphes antiques:

                 Pour invoquer Pan

                 Pour un tombeau sans nom

                 Pour que la nuit soit propice

                 Pour la danseuse aux crotales

                 Pour l’égyptienne

                 Pour remercier la pluie au matin

J. S. Bach (1685-1750)/Kurtag: 3 Chorale Preludes:

                 Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit

                 Alle Menschen müssen sterben

.                O Lamm Gottes, unschuldig

Ellen Corver studeerde bij Else Krijgsman en Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Op haar zeventiende leerde ze Karlheinz Stockhausen kennen. Ze ging met hem samenwerken en voerde werk van hem uit op internationale festivals als het Festival d’Automne, de Salzburger Festspiele en het Holland Festival. Deze samenwerking resulteerde in de eerste volledige registratie van zijn veertien Klavierstücke voor piano solo, uitgebracht op het eigen platenlabel van de componist.

Niet alleen is Ellen Corver bekend geworden door haar uitvoeringen van de werken van Debussy, Ravel, Brahms, Beethoven en Haydn, maar ze heeft ook naam gemaakt als vooraanstaand vertolkster van hedendaagse muziek. Zo voerde ze pianoconcerten uit van John Cage, György Ligeti en György Kurtág. Klaas de Vries en Theo Verbey schreven beiden een pianoconcert voor haar. Ellen is ervan overtuigd dat de intensieve samenwerking met al deze componisten van beslissende invloed is geweest op haar vorming als pianiste. In haar beleving verandert het directe contact met levende componisten ook de houding van waaruit je het werk van de grote meesters uit het verleden interpreteert.

Als soliste trad Ellen Corver op met het Koninklijk Concertgebouworkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Asko|Schönberg, onder dirigenten als Jonathan Nott, Markus Stenz, Ed Spanjaard, Jaap van Zweden, Peter Eötvös en Mariss Jansons.

In 1988 was Ellen mede-oprichtster van het Osiris Piano Trio. Met dit ensemble deed zij vijf continenten aan met meer dan tachtig pianotrio’s van uiteenlopende componisten op het repertoire. Gedreven door muzikale nieuwsgierigheid heeft Ellen hedendaagse componisten zo’n twintig nieuwe opdrachtwerken speciaal voor het Osiris Trio laten schrijven.

Zij heeft vijftien cd’s opgenomen, waarvan vele lovende kritieken kregen. Haar registratie van Mantra van Stockhausen (uitgevoerd met haar pianoduo-partner Sepp Grotenhuis) werd bekroond met een Edison. Haar passie voor kamermuziek was de inspiratie voor vele samenwerkingen met een keur van musici, onder wie sopraan Charlotte Riedijk en klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer. Met mezzosopraan Gerrie de Vries heeft Ellen op het gebied van muziektheater de krachten gebundeld.

Sinds 1994 is Ellen als hoofdvakdocent piano verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en zij wordt vaak uitgenodigd voor het geven van internationale masterclasses.

De Russische top pianist Slava Poprugin (geboren in 1973) vertegenwoordigt een andere en unieke benadering van hoe het klassieke muziekrepertoire aan het publiek wordt gebracht. Zijn uitvoeringen, zij het thematische recitals, kamermuziek of het spelen met orkesten, zijn altijd provocerend en toch vol gevoel en oprechtheid. Het publiek wordt meegenomen met het verhaal en beleeft het van het eerste tot het laatste moment. Slava’s manier om met he publiek te communiceren, maakte hem op veel podia over de hele wereld een gewilde muzikant.

Poprugin heeft 26 jaar ervaring in muziekeducatie. Hij studeerde in 2000 af aan Gnessin de Russische Academie voor Muziek in Moskou (de hoogst gewaardeerde instelling voor muzikale pedagogie in Rusland) maar hij begon al met lesgeven op de leeftijd van 17, toen hij muziekles gaf aan kinderen. De laatste 15 jaar (1999 – 2015) was hij docent aan het Tsjaikovsky Conservatorium in Moskou, waar hij piano- en kamermuzieklessen leidde. Onder zijn alumni van beide klassen zijn Olga Pashchenko, Maria Lyapkova, Dmitry Prokofiev en Alexander Buzlov.

Na zijn afstuderen aan de Russische Gnessin Academy of Music in Moskou startte hij onmiddellijk een vruchtbare samenwerking met Natalia Gutman, een van ‘s werelds meest gewaardeerde celloartiesten. Dit is tijdens zijn groei en erkenning als een groot performer van het kamermuziekrepertoire. Gutman en Poprugin deden samen optredens voor meer dan 15 jaar en trokken letterlijk de wereld over met concerten in Europa, Rusland, Zuid-Amerika, Azië en de Stille Oceaan op podia zoals Tsjaikovski en de Conservatoriumzalen van Moskou, het Nationale Concertgebouw in Taipei, Hoam Art Hall in Seoul en Sala Cecília Meireles in Rio de Janeiro.

Slava’s andere opmerkelijke samenwerkingen omvatten optredens met Yury Bashmet, Alexander Buzlov, Martin Fröst, Alexander Kagan en anderen op de beroemde kamermuziekfestivals in Kuhmo, Rheingau en Kreuth. De meest recente uitvoeringen zijngeïnspireerd door een samenwerking met violiste Lisa Ferschtman met concerten in Maastricht, Amsterdam en Nijmegen met een grote lovende kritieken.

Naast een kamermuziekspel heeft Slava een actief recitalleven. Vanwege zijn brede interesses bestrijkt de looptijd van zijn programma’s bijna het hele universum van pianomuziek van Beethoven en Chopin tot John Cage, Valentin Silvestrov en Galina Ustvolskaya, uitgevoerd in de fasen van Moskou International House of Music, Salle Pleyel in Parijs, Musiikkitalo Helsinki Muziekcentrum en anderen.

In zijn zoektocht naar nieuwe ontdekkingen en manieren om met het publiek te communiceren, werkt hij actief samen met andere pianisten. De meest recente en prominente voorstellingen omvatten duoprogramma’s met Alexei Lubimov in het Arnold Schönberg-centrum in Wenen met de Second Vienna School en Russische avantgarde-muziek en Stravinsky en Satie ‘Paris Joyeux & Triste’ in Haarlem en Moskou, en een grote reeks concerten met de muziek van Simeon ten Holt samen met Alexei Lubimov, Alexander Melnikov, Alexey Zuev en Jeroen van Veen, uitgevoerd in Bayreuth, Antwerpen, Berlijn en Tallinn.

Poprugin is een gevraagde solist voor de concerten met orkesten. Hier speelt hij een breed scala aan programma’s met muziek van Mozart, Rachmaninov, Stravinsky, Schumann, Ravel met dirigenten zoals Susanna Mälkki, Vladimir Jurowski, Dmitry Liss, Vladimir Verbitsky en anderen. Slava’s programma’s en concerten zijn ook beschikbaar op cd’s, zowel recitals als in ensembles met Natalia Gutman (Live Classics), Alexander Buzlov (Delos), Alexei Lubimov (Alpha).

De stijl van Slava Poprugin kenmerkt hem als een prominente drager van het beroemde Russische pianoschoolfenomeen, dat decennia geleden werd geplant door Heinrich Neuhaus en Konstantin Igumnov. Slava hoopt oprecht een ware vreugde en empathie voor muziek aan zijn luisteraars te brengen met behulp van zijn unieke programma-aanpak.

Reacties zijn gesloten.