Matthieu Idmtal piano solo
Zondag 19 januari 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen
Na eerdere adembenemende optredens mogen we Matthieu Idmtal weer verwelkomen op ons podium. Opus Klassiek schreef over hem “Zijn grote technische vocabulaire leidt naar een raffinement dat klankschoonheid op sublieme wijze verbindt met doordringende zeggingskracht”. Matthieu is de ideale vertolker van werk van romantische componisten als de Pool Frédéric Chopin en de Noor Edvard Grieg. Hij won internationale prijzen en zijn CD’s met werken van Grieg en Scriabin werden bekroond met 5 sterren.
Het programma bevat bekende werken van deze twee grote componisten uit de Romantiek.
De muziek van Chopin bevat zowel West-Europese klassieke als traditionele Poolse elementen met elegante, expressieve melodieën en vrije vormen. De Polonaises van Chopin zijn voornamelijk in driekwartsmaat en vertonen doorgaans een heldhaftig ritme in melodieën, begeleidingen en cadensen. Ze vereisen een formidabele speeltechniek. Bij zijn Nocturnes komen niet de virtuositeit of bravoure op de eerste plaats maar intieme, verfijnde, haast dromerige pianoklanken. Chopins Walsen bestaan allemaal uit 3 delen met een herhaling van het eerste in het derde deel. De onvergetelijke openingsthema’s zijn doordrenkt van harmonie, zoetheid en melancholie.
Bij Grieg kwamen na eerdere invloeden uit de Duitse Romantiek later Noorse invloeden steeds meer tot uitdrukking in zijn composities. Zo is zijn vroege Sonate Op.7 voor piano romantisch en traditioneel van vorm en structuur met elementen uit Scandinavische dansen en volksmelodieën. Het was zijn eerste grote pianowerk met een virtuoos, helder en levendig karakter.
Programma: ‘Zielsverwanten’
Frédéric Chopin (1810-1849):
3 Polonaises:
Polonaise Op.26, Nr.1
Polonaise Op.Posth. Nr.11
Polonaise Op.40, Nr.1
Nocturne: Op.32, Nr.1
3 Waltzes:
Waltz Op.64, Nr.2
Waltz Op.69, Nr.1
Waltz Op.64, Nr.1
Edvard Grieg (1843-1907):
Pianosonate, Op.7 in E-mineur
. Allegro moderato
. Andante molto
. Alla Menuetto, ma poco più
. Lento
INTERVIEW: Matthieu
VIDEO:Brussels Chopin Days – Matthieu Idmtal plays F. Chopin: Ballade No. 3, Op. 47
Matthieu Idmtal zich heeft ontpopt tot een gevestigde waarde op de nationale en internationale podia. Pers en publiek was getuige van zijn bijzondere muzikale persoonlijkheid en prees meermaals zijn fijngevoelige interpretaties.
Als prijswinnaar van meer dan 15 internationale wedstrijden was Matthieu Idmtal te gast op de belangrijkste Belgische podia zoals Bozar, Flagey, De Bijloke, De Singel, Concertgebouw Brugge, Philharmonie de Liège, Handelsbeurs,… en maakte hij deel uit van internationale festivals zoals het Klarafestival, Festival Musiq’3, Les Sommets du Classique (Zwitserland), Palermo Classica (Italië), Musicales en Côte Chalonnaise (Frankrijk), Les Sommets Musicaux de Gstaad (Zwitserland), Festival Musical d’Arcangues (Frankrijk), Festival Zeeuwsch-Vlaanderen (Nederland), Les Festivals de Wallonie,…
De nog jonge pianist heeft inmiddels drie cd’s op zijn actief: de integrale sonates voor viool en piano van E. Grieg (2017) samen met violiste Maya Levy, de 12 Etudes Op. 8 & 24 Preludes, Op. 11 van A. Scriabin (2018), en de Pianosonate, Op. 7 & 14 Lyrische Stücke van E. Grieg (2021), uitgegeven door Piano Classics. Deze opnames kregen al snel bijzonder lovende kritieken als: ‘Dit is beslist een van de betere Scriabin-cd’s van de laatste tien jaar’ (De Muze),of’Op sublieme wijze verbindt hij de schoonheid van klank met expressie. Zijn spel bevat een gevarieerd en kleurrijk toucher, soepele frasering, een natuurlijk rubato, een rijke uitgewerkte dynamiek, en een aanstekelijke fantasie. Idmtal is een dichter aan de piano.’ (Stretto Magazine). Zijn twee laatste cd’s werden door Radio Klara bekroond tot ‘Keuze van Klara’, en ontvingen door het prestigieuze muziektijdschrift ‘Classica’ een vijfsterrenrecensie.
Zijn opname met muziek geheel gewijd aan Alexander Scriabin gooide hoge ogen, en Matthieu Idmtal ontpopte zich in de laatste jaren dan ook als een vooraanstaand vertolker en vertegenwoordiger van diens muziek. Hij gaf verschillende recitals geheel gewijd aan de Russische componist, trad meerdere malen op voor de European Scriabin Society.
Zijn vertolkingen werden er steeds geprezen om zijn emotionele intensiteit en zijn poëtische karakter.
Afgelopen seizoenen gaf Matthieu Idmtal solorecitals en concerten met orkest in België, Italië, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland, Letland en Spanje.
Naast zijn soloconcerten geniet hij in grote mate van het spelen van kamermuziek. Zo won hij meerdere prijzen met zijn pianoduo, samen met Anastasia Kozhushko, en viel hij als ‘Duo Levy-Idmtal’ in de prijzen met violiste Maya Levy.
Enkele onderscheidingen zijn prijzen op concoursen als ‘Youth ‘n Classic Prize’ (België), ‘Concorso Internazionale San Cristoforo’ (Italië), of de pers- en publieksprijs bij het ‘Internationale Kamermuziek Concours Almere’ (Nederland).
In 2017 werd Matthieu Idmtal uitgeroepen tot ‘Supernova’: een prijs uitgereikt door de Belgische muziekprogrammatoren, in samenwerking met de voornaamste nationale radiostations voor klassieke muziek, Radio Klara en Musiq’3. De prijs leverde het duo een concerttournee op doorheen het Belgische muzieklandschap.
Het repertoire van Matthieu Idmtal strekt zich uit van de barokperiode tot en met de muziek van nu, al heeft hij altijd een bijzondere aandacht gehad voor de (post-) Romantische muziek, met Frédéric Chopin en Alexander Scriabin als belangrijkste componisten. Zijn affiniteit met die eerste zorgde ervoor dat hij de ‘Brussels Chopin Days’ in het leven riep: een internationale concertenreeks geheel gewijd aan F. Chopin, waarvan Matthieu Idmtal sinds 2013 artistiek directeur is. Hij zet zich ook in om minder bekende werken voor het voetlicht te brengen, en heeft belangstelling voor jazzmuziek.
Matthieu Idmtal wordt met regelmaat gevraagd om masterclasses te geven en fungeert af en toe als jurylid bij nationale en internationale muziekwedstrijden. Matthieu is zijn leraren Frima Nakhimovitch, Maria Andreeva en Vitaly Samoshko bijzonder genegen, en voelt grote dankbaarheid voor elke markante en inspirerende ontmoeting die hem beïnvloed heeft tot het zijn van de muzikant die hij nu is.