Simon Mulder voordracht, Meneka Senn sopraan, Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa piano quatre-mains

Simon Mulder voordracht, Meneka Senn sopraan, Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa piano quatre-mains

Zondag 21 november 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Dit optreden staat nog in het teken van het Beethovenjaar dat door corona grotendeels in het water is gevallen. Het blijft echter actueel met een spannende en bijzondere vertolking van Beethovens Ouverture Egmont.
Beethoven zag als fervent aanhanger van de idealen van de Franse Revolutie niet de alleenheerser Napoleon, die zichzelf tot keizer had gekroond, maar de Nederlandse graaf van Egmont als de ware vrijheidsstrijder. Aan de oproep van Goethe om muziek ter begeleiding van zijn toneelstuk Egmont te schrijven gaf hij dan ook graag gehoor. De musici nemen u mee voor een reis naar het Nederland aan het begin van de tachtigjarige oorlog. We volgen
graaf Lamoraal van Egmont. Hij protesteert tegen de brute maatregelen en onderdrukking door de Hertog van Alva. Als Egmont wordt uitgenodigd hierover in gesprek te gaan blijkt dit  vals voorwendsel om Egmont te arresteren. Desondanks weigert hij weg te lopen en zijn vrijheidsideaal op te geven. Hij wordt gevangengezet en – de wanhopige inspanningen van zijn minnares Klaartje ten spijt – ter dood veroordeeld.

Programma:

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Ouverture Egmont Op. 84 (Lang leve de Vrijheid)

Bewerking door Tobias Borsboom, gebaseerd op de begeleidende declamatorische tekst van Franz Grillparzer, en het toneelstuk ‘Egmont’ van Johann Wolfgang von Goethe

1.        Overture: Sostenuto, ma non troppo – Allegro

2.        Lied: “Die Trommel gerühret”

3.        Entracte: Andante

4.        Entracte: Larghetto

5.        Lied: “Freudvoll und leidvoll”

6.        Entracte: Allegro – Marcia

7.        Entracte: Poco sostenuto e risoluto

8.        Klärchens Tod

9.        Melodram: “Süßer Schlaf”

10.      Siegessymphonie: Allegro con brio

Tobias Borsboom, de pianist met ‘een juweel van een toucher’ (Trouw), speelt als winnaar van de Dutch Classical Talent Award sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Tezamen met violist won Piotr Jasiurkowski won hij tevens de Dutch Classical Talent-publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) en zijn cd met Pan van Vítězslav Novák (Pianoclassics, 2021) is met veel lof in de pers en media onthaald.
“Jonge durfal Tobias Borsboom verdient volle zalen met prachtige Pan” – Het Parool
“Hij speelt (…) met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher”- Trouw
“Opvallend is zijn persoonlijke, mateloos kleurige spel”  Dagblad van het Noorden/Leeuwarder Courant
“Een weergaloze Tobias Borsboom riep als meestervertellers eigen de ware spanning op”- NRC/NRC next
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Pieter van Loenen en saxofonist Femke Steketee. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam. In 2018 is Tobias Borsboom met pianoduopartner Yukiko Hasegawa uitgekozen als Shizuoka no Meishutachi (Meesters of Shizuoka) in Japan, met verschillende optredens die daarop volgen.

Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met Jan Brokken speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Mata Hari en De rechtvaardigen met Lidy Blijdorp en De Tuinen van Buitenzorg met pianomuziek van Leopold Godowski en Paul Seelig.
Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend. Vanaf 2021 spelen zij Schobert, over de vriendschap tussen Franz Schubert en beste vriend Franz von Schober.

De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.
Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor. tobiasborsboom.com

Yukiko Hasegawa Ze begint in Japan op vierjarige leeftijd met haar eerste pianolessen. Vanaf 1998 studeert ze piano bij Moto Sasaki, Tusa Ertzebet en Amadeus Webersinke in Tokio, alwaar ze een Master-diploma behaalt in 2004. In dit jaar leert ze de fortepiano’s van het Hamamatsu Museum van Muziekinstrumenten kennen en ontwikkelt ze een interesse voor de authentieke uitvoeringspraktijk. Vanaf 2005 zet Yukiko haar studie voort in Nederland aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Brons. Ook volgt ze de studie Fortepiano bij Bart van Oort en Stanley Hoogland.

Ze ontvangt een Bachelor of Music-diploma voor piano en fortepiano in respectievelijk 2008 en in 2009. In deze jaren is Yukiko Ambassadorial Scholar van TheInternational Rotary Foundation. In september 2011 behaalt Yukiko het Masterdiploma voor piano aan het Conservatorium van Amsterdam. Willem Brons beschrijft Yukiko Hasegawa “als een verfijnd, sensitief en muzikaal performer/pianist, met een opmerkelijk inzicht in de verschillende stijlen.” Als solist concerteert Yukiko in Nederland, Duitsland en Japan. Haar orkestdebuut maakte ze in 2004 in Hamamatsu, Japan, met het Krakow Philharmonisch Orkest onder leiding van Roland Bader in Beethovens vijfde pianoconcert. Yukiko treedt regelmatig op met pianoduopartner Tobias Borsboom, waarmee ze de “Meesters van Shizuoka”-prijs won (Japan). Met hoboïst Esther van der Ploeg maakte zij enkele vertelconcerten, gebaseerd op Griekse mythologische verhalen.

Yukiko neemt deel aan de Imola Piano Academy Eindhoven voor verdere pianistische vervolmaking. Daarnaast volgde ze masterclasses, gegeven door o.a. Igor Roma, Enrico Pace, Klaus Hellwig, Jan Wijn, Jan Boguslaw Strobel, Georg Friedrich Schenck, Pascal Devoyon. Ook neemt Yukiko met regelmaat lessen bij Dominique Merlet en Geoffrey Madge.

Ze organiseert in 2014 in samenwerking met Artmotion het Festival der Kunstenin het Statenkwartier, Den Haag. Dit is een festival door jonge talentvolle professionals in de (beeldende) kunst en klassieke muziek die hun werk presenteren in huiskamers. 

In 2020 bracht Yukiko haar debuutalbum Eternal Longinguit, met drie monumentale pianowerken van Beethoven, Franck en Schumann. Deze werd zeer positief in de pers ontvangen en geroemd vanwege de poëtische kwaliteiten van Hasegawa’s spel, met onder andere een lovende recensie in Pianist met de hoogst haalbare waardering van 10. “Iets in Hasegawa is onvoorstelbaar puur” (Pianist), “Pure poezië” (De Nieuwe Muze). yukikohasegawa.com

MenekaSenn, sopraan. Na haar Bachelor studie aan het conservatorium van Amsterdam besloot MenekaSenn zich te specialiseren in (vroege) barok opera. Ze nam ze deel aan het Exzellenz Program Barock Vokal in Mainz, Duitsland, waar ze lessen volgde van o.a. Andreas Scholl. Meneka trad op in opera projecten onder leiding van Sigiswald Kuijken, Maris Kupcs, Fabio Bonnizoni en Raphael Alpermann, en zong in de ensembles van onder meer Philippe Herreweghe, Peter Philips and Ton Koopman. In februari 2017 werd ze toegelaten tot het Carnegie Hall young artist program in New York, waar ze samenwerkte met de Tallis Scholars. In 2017-2019 was ze als solist verbonden aan het Opera theater JK Tyla in Pilsen, Tsjechië. Met hun Monteverdi productie, waar zij de rollen van La Musica en Euridice vertolkte, stond ze onder meer in het Markgräfiches Theater Bayreuth. Meneka vervolgde haar studie , Master of Music, aan het conservatorium van Tilburg, in de klas van Sinan Vural. Seizoen 2019-2020 stond in het teken van de 42 voorstellingen van De Toverfluit, een coproductie van Silbersee en de Toneelmakerij, waar ze de rol van Pamina zong. Sinds 2018 is Meneka ook voorstellingsleider en regie assistent bij opera Nijetrijne. Die laatste functie heeft ze ook uitgevoerd in oktober 2020 bij de Le Nozze Di Figaro, een productie van De Nationale Opera (DNO) in Amsterdam. In 2022 zal ze Pierre Audi assisteren voor de nieuwe opera “Euridice” van Trojahn. Meneka is oprichter van Yala Music, die muziekproducties in binnen-en buitenland organiseert. Momenteel wordt ze gecoacht door Maurits Draijer, en woont in Almere. menekasenn.com

Simon Mulder woont in Amsterdam, studeerde vergelijkend-historische taalwetenschap te Leiden en wijsbegeerte en klassieke talen te Amsterdam. Hij geeft hij Grieks en Latijn in het middelbaar onderwijs en schrijft gedichten, waarbij hij vaak gebruikmaakt van de vaste vorm (rijm en metrum). In zowel gedichten als voordracht streeft hij naar eenheid van vorm en inhoud. Daarnaast legt hij zich toe op de klassieke voordrachtskunst en draagt hij voor uit eigen werk, maar brengt ook klassiekers uit de literatuurgeschiedenis opnieuw tot leven op het podium. Hij stond tweemaal op het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam. Behalve in Nederland trad hij op in België, Engeland, Frankrijk, Portugal, Rusland en Japan.

Verder is hij oprichter van Stichting Feest der Poëzie, waarmee hij poëzie- en muziekevenementen op bijzondere plaatsen organiseert, van een driedaags festijn rondom de dichters van 1880 tot avonden met muziek, poëzie en theater rondom dichters van nu, maar ook over Fernando Pessoa, Oscar Wilde, Louis Couperus, de Muiderkring en anderen.

Tevens verzorgde hij de uitgave van Avantgaerde, een geheel met de hand gezet, gedrukt en gebonden tijdschrift voor de dichtkunst, en is hij mede-ontwikkelaar en redacteur van Muze Poëzie, een gratis app die de gebruiker elke week een voorgedragen gedicht stuurt en gedichtenroutes door Nederlandse steden aanbiedt. Op theaterfestival De Parade speelde hij in een voorstelling rondom het eerste bewegende panorama sinds meer dan een eeuw. Verder is hij bestuurslid van het Frederik van Eeden Genootschap en redactielid van literair tijdschrift Armada en van Arabesken, tijdschrift van het Louis Couperus Genootschap. simonmulder.nl

VIDEO’s

https://www.youtube.com/watch?v=aGNmElNT_8o

https://www.youtube.com/watch?v=l8ZQLmC70A8

Reageren is niet mogelijk.