Andreas Mader saxofoon & Christos Papandreopoulos piano
Zondag 18 februari 11:30-12:30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen
We mogen ons weer verheugen op een optreden door Andreas Mader en Christos Papandreopoulos. Ze waren finalisten van Dutch Classical Talent 2019/20 met als juryoordeel “Overtuigend optreden en subliem samenspel, er is geen speld tussen te krijgen. Ze zoeken de uitersten op en weten van begin tot einde te boeien”. Andreas en Christos onderscheiden zich door programma’s met een sterk verhalend element en toerden hiermee langs de grote landelijke concertpodia. Hun uit te voeren programma is ambitieus met een verscheidenheid aan werken van componisten met sterk verschillende muzikale intenties.
De belangrijke Sonate op.120 nr.2 van Brahms is een ode aan zijn grote liefde voor de saxofoon en wordt met dit instrument het pathos van de Sonate helder, peinzend, intiem en afwisselend lyrisch en dramatisch voor het voetlicht gebracht. Paul Creston wordt naast Gershwin en Barber gezien als één van de grote Amerikaanse musici. Zijn Sonate op.19 met prachtige lange melodische lijnen is voor veel saxofoonstudenten een belangrijke schakel in hun muzikale ontwikkeling. De compositie “Doubles” van de jonge en populaire Oostenrijkse componist Gerald Resch dat speciaal voor Mader/Papandreopoulos is geschreven zal ons zeker aangenaam verrassen. En alhoewel Debussy weinig zin had om in opdracht van Elise Hall een stuk voor het in zijn ogen “waterige instrument” te schrijven zijn wel alle klankmogelijkheden van de saxofoon benut en ingezet als exotisch orkest instrument waarbij Spaans-Moorse en oriëntaalse invloeden in de melodie en harmonie hoorbaar zijn. Hun optreden wordt pianosolo afgewisseld met een keuze uit de 24 beroemde Preludes op.34 van Shostakovich.
Programma:
J. Brahms (1822-1897): Sonate, op. 120/2 (1894) arr. voor altsaxofoon en piano
. Allegro amabile
. Allegro appassionato
. Andante con moto, Allegro
P. Creston (1906-1985): Sonata, op.19 (1940) voor altsaxofoon en piano
. With vigor
. With tranquility
. With gaiety
G. Resch (1975-heden): Doubles (2022) voor altsaxofoon en piano
D. Shostakovich (1906-1975): uit 24 Preludes, op. 34 (1933) voor pianosolo
Cl. Debussy (1862-1918): Rhapsodie (1904) voor altsaxofoon en piano
Het duo Mader/Papandreopoulos, bestaande uit klassiek saxofonist Andreas Mader en pianist Christos Papandreopoulos, is recentelijk omschreven als ‘een topduo dat hedendaagse composities sfeermatig en interpretatief tot in de kleinte nuances uitwerkt’ (Leeuwarder Courant/Dagblad van het Noorden). Na het uitbrengen van hun debuutalbum Lilith & Lulu in februari 2019 ontving het duo veel positieve recensies uit zowel Nederland als andere hoeken zoals Oostenrijk, Luxemburg en de Bayrischer Rundfunk (BR-Klassik).
In 2018 werd het duo M/P uitgeroepen tot een van de winnaars van de Dutch Classical Talent Tour 2019/20. De jury prees het “sublieme samenspel” tussen de twee. Het duo onderscheidt zichzelf door een verhaal als sterk element te gebruiken in hun programma’s en concerten. Verder is duo M/P ook een van de prijswinnaars van de 1st Birmingham International Piano Chamber Music Festival en wonnen zij de Oorkaanprijs 2018 voor hun project Lilith & Lulu.
Het Duo heeft deelgenomen aan festivals als Grachtenfestival (NL), Oranjewoud Festival, Wonderfeel Festival, Festival Klangbasel (CH), 1e Birmingham Piano Chamber Music Festival (UK), Festival Jong Talent Schiermonnikoog 2018 (NL).
Andreas en Christos krijgen les en mentorbegeleiding van onder andere Pierre-Laurent Aimard (Cologne) en Arno Bornkamp (Amsterdam).
De Oostenrijkse saxofonist Andreas Mader wordt beschreven als een muzikant met “een briljante techniek en een grote veelzijdigheid” (Rhein Zeitung) en het vermogen om “het spectrum van emotionele toestanden volledig uit te beelden” (Tiroler Ta- geszeitung). In 2022 won Andreas de eerste prijs van de prestigieuze Naumburg Competition in New York en zal hij in 2023/24 debuteren in de Weill Recital Hall in Carnegie Hall (New York). Bovendien won hij vlak daarvoor de eerste prijs bij de internationale Werner Pirchner Preis 2022 in Oostenrijk. Andreas is prijswinnaar van de “1st International Piano Chamber Music Competition Bir- mingham”, de AEOLUS International Competition, de Andorra International Saxophone Competition en de Bertold Hummel Competition Würzburg. Als solist trad hij onder andere op met het Krakau Philharmonisch Orkest, de Kammer- philharmonie Graubünden, de Philharmonie Südwestfalen, het Tiroler Kam- merorchester InnStrument en Windkraft – Kapelle für Neue Musik.
In zijn constante zoektocht naar nieuwe artistieke mogelijkheden voltooide Andreas zijn master Live-Elektronica aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn bachelor- en masterdiploma “cum laude” behaalde in de gerenommeerde saxofoon- klas van Arno Bornkamp. Andreas kreeg ook de kans om te studeren bij Claude De- langle aan het CNSM de Paris als onderdeel van het Erasmusprogramma. Verder kreeg hij les van Pierre Laurent Aimard met zijn duo.
Christos Papandreopoulos heeft hedendaagse pianomuziek gestudeerd bij Pierre- Laurent Aimard aan de Hochschule für Tanz und Musik Köln en bij Ralph van Raat aan het Conservatorium van Amsterdam.
In juni 2016 volgde Christos masterclasses, toegewijd aan Catalogue d’Oiseaux van Messiaen, en verzorgde hij hierbij ook een optreden. Deze masterclass was onderdeel van de Britten-Pears Young Artist Programme in Snape Maltings (Aldeburgh) en werd gegeven door Pierre-Laurent Aimard. Verder nam Christos in oktober 2015 deel aan de Piano Academy Pierre-Laurent Aimard / Tamara Stefanovich in Munich (programma ‘Musica Viva des Bayerischen Runfunks’), toegewijd aan de Klavierstücke door Stock- hausen. Ook ontving Christos in 2016 de Franse Schreuder Prijs voor zijn research.