Musici

Musici

 Lestari Scholtes 

Lestari Scholtes (1984) begon op zevenjarige leeftijd met pianoles. Zij studeerde bij Ton Demmers aan het Brabants Conservatorium (jong talentklas) en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast studeerde zij met haar pianoduopartner Gwylim Janssens bij het Silver-Garburg Pianoduo aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. Met haar pianoduo won zij onder andere het Vriendenkrans Concours, het Internationale Kamermuziek Concours Almere en het Concours Musical de France. Lestari gaf masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd en is regelmatig jurylid bij (inter)nationale concoursen. Ze gaf talloze concerten in Nederland en trad daarnaast op in vele Europese landen en Israel, Georgië, de Verenigde Staten (Carnegie Hall), de Verenigde Arabische Emiraten, Zimbabwe, Mongolië, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodja, Indonesië, Brunei, Chili, Bolivia en Peru. Ook trad zij op met onder andere het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Brabants Orkest, Holland Symfonie Orkest, Domestica Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Sinds 2014 heeft zij haar eigen kamermuziekserie ‘Vrienden van de Kamermuziek’ in de Amstelkerk te Amsterdam. Samen met violist Eduardo Paredes en cellist Leonard Besseling vormt zij TRIO 258. Lestari is samen met Gwylim Janssens oprichter en artistiek-zakelijk leider van het Pianoduo Festival Amsterdam. Ook is zij programmeur van het Grachtenfestival. Momenteel is ze ook werkzaam als redacteur bij het klassieke muziek programma Podium Witteman van de NTR op NPO2.

 Pianoduo Scholtes – Janssens

Gwylim Janssens (1985) studeerde piano aan de conservatoria van Rotterdam en Tilburg bij Bart van de Roer en Ton Demmers. Hij was op jeugdige leeftijd reeds prijswinnaar bij diverse concoursen als het Steinway Concours en het Prinses Christina Concours. Hij trad op in vele Europese landen, Israël, Jordanië, de Verenigde Staten, Georgië, Dubai, Chili, Bolivia, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodja, Suriname, Ethiopië en Zimbabwe, als solist en kamermusicus, maar voornamelijk met Lestari Scholtes als Pianoduo Scholtes & Janssens. Met dit duo, ontstaan in 2003, maakte Gwylim in 2009 zijn debuut in Carnegie Hall te New York en keerde daar terug in 2012. Het duo trad veelvuldig op in binnen- en buitenland waaronder met, Residentie Orkest, Sinfonia Rotterdam, het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion. Zij werden uitgeroepen tot Radio4 Talent van het Jaar en wonnen talloze prijzen waaronder de Vriendenkrans van het Concertgebouw, het Concours Musical de France en vele anderen. Samen met Lestari vormt Gwylim de artistieke leiding van het Pianoduo Festival Amsterdam. Het duo genoot de specialistische pianoduo-opleiding aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover bij het Silver-Garburg pianoduo. scholtesjanssens.com

 Eduardo Paredes

De Boliviaans-Braziliaanse violist Eduardo Paredes (1984) begon zijn muzikale studies in Cochabamba voordat hij op 14-jarige leeftijd naar Nederland kwam om zijn studie voort te zetten, dankzij een beurs van de Rotary Club. Hij studeerde bij Hans Scheepers, Ofer Falk, Pinchas Zukerman, Gordan Nikolic en Joan Berkhemer. Kamermuziekonderwijs kreeg hij van de leden van het Parkanyi Quartet, Dmitri Ferschtman, leden van het Alban Berg, Vermeer en Fine Arts Quartet. Als solist en in kamermuziekverband trad Eduardo op in Het Concertgebouw in Amsterdam (Kleine Zaal), Carnegie Hall (Weill Recital Hall) in New York, Wigmore Hall in Londen, en diverse landen in Europa, Zuid- en Noord-Amerika, China en Zuid-Afrika. In 2018 was hij finalist van de vermaarde New York Concert Artist World Debut Audition en prijswinnaar van Ibla Grand Prize, een internationaal concours in Italië. Eduardo treedt in Europa regelmatig op met zijn pianotrio, Trio 258, het Hydra String Quartet en in het Aurora Chamber Orchestra. Eduardo is oprichter en artistiek leider van de Zwijger Concerten, een nieuwe concertserie in de Willem de Zwijgerkerk in Amsterdam-Zuid. eduardoparedescrespo.nl

 Leonard Besseling

Leonard Besseling (1987) begon op 8-jarige leeftijd met cello spelen. In 2011 studeerde hij succesvol af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Godfried Hoogeveen (voormalig solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Na les te hebben gehad van Bengt Widlund werd hij op vijftienjarige leeftijd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Als remplaçant speelt hij met regelmaat bij het Nederlands Kamerorkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Franse Cercle de l’Harmonie. Ook in kamermuziekverband is Leonard zeer actief, zo speelde hij veelvuldig met Camerata RCO, met het Reizend Muziekgezelschap en met zijn pianotrio ‘Trio 258’. Hij volgde vele cursussen in binnen- en buitenland waaronder het Summit Music Festival in New York, het Sitka Summer Music Festival in Alaska, het Aurora Music Festival in Zweden, de internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. Buiten zijn actieve bestaan als uitvoerend musicus houdt Leonard zich veelvuldig bezig met het organiseren van uiteenlopende muzikale projecten. Zo is hij medeoprichter en artistiek leider van Club Classique. Bovendien maakte hij samen met zijn broer, filmmaker Gijs Besseling, verscheidene muziekdocumentaires. In de zomer van 2017 ruilde Leonard zijn rol achter de schermen voor het eerst in voor die van presentator, in de YouTube-serie Roadtrip la Bohème over operacomponist Giacomo Puccini. Hij bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Mathieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam

 Trio 258

TRIO 258 bestaat uit pianiste Lestari Scholtes, violist Eduardo Paredes Crespo en cellist Leonard Besseling, drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Op datzelfde adres, enkele verdiepingen lager, werden tevens de cello van Leonard gebouwd door vioolbouwer Mathieu Besseling, de vader van Leonard. Het trio trad op in onder meer het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Eindhoven, Tivoli Vredenburg Utrecht, Opéra National de Bordeaux (Frankrijk) en op festivals als het Storioni Festival. Geïnspireerd door hun gedeelde passie voor kamermuziek, zijn de leden van TRIO 258 voortdurend samen op zoek naar een zo krachtig mogelijke verbinding met de muziek én met hun publiek. In dit onderzoek schuwen zij het persoonlijke niet; verkennen zij vanuit grenzen van intimiteit en kwetsbaarheid hun liefde voor het repertoire. Het trio is op zoek naar een eigen geluid, geïnspireerd op een meer romantisch klankideaal van weleer. Een klank die altijd voortkomt uit dat waar de muziek om vraagt. Daarbij focust TRIO 258 zich met name op de romantiek (1810-1915), een periode waarbij, zeker in vergelijking met de barok en het classicisme, de authentieke uitvoeringspraktijk nog
minder vaak wordt uitgelicht. Juist uit deze periode bestaan er nog geluidsopnames waaruit in zekere mate af te leiden is hoe er in die tijd gespeeld werd. TRIO 258 laat zich door deze overlevering inspireren: beleving, eigenheid en de zoektocht naar vrijheid in de muziek op de meest grenzeloze manier staan centraal. Daarnaast spelen Eduardo en Leonard net zoals de strijkers uit de romantiek op darmsnaren; snaren die sneller ontstemmen, met een grotere uitdaging om te bespelen, maar wel meer mogelijkheden geven op het gebied van klankkleur en articulatie. Het repertoire van het trio varieert van Haydn tot Fazil Say, met natuurlijk een bijzondere aandacht voor het romantische pianotriorepertoire. De debuut-cd met werken van Rachmaninoff zal in het voorjaar van 2022 uitkomen. www.trio258.nl

   Pieter van Loenen

“Buitengewoon energiek en diep muzikaal,” was het jurycommentaar van het Nederlandse Vioolconcours, waar Pieter van Loenen in 2016 de tweede prijs en de NTR Publieksprijs won. Hij studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een 10 met onderscheiding en ontving hiervoor de Fock-medaille voor het beste eindexamen. Als solist en als kamermusicus geeft hij nu concerten in binnen- en buitenland, recent nog op tournees naar Amerika en China. In de zomer van 2018 stond hij drie weken lang in de schijnwerpers als Young Artist in Residence van de Muziekzomer van het Nationaal Jeugdorkest. Afgelopen jaar won Pieter de Dutch Classical Talent Publieksprijs 2019, met een soloprogramma dat hij in alle grote zalen van Nederland uitvoerde. Pieter begon op 6-jarige leeftijd met vioolspelen bij Koosje van Haeringen, waarna hij studeerde bij Vera Beths in Den Haag en bij de Noorse vioolvirtuoos Terje Moe Hansen in Oslo. Al op jonge leeftijd won Pieter prijzen op verschillende concoursen, waaronder de Iordens Viooldagen en het Davina van Wely Vioolconcours. In 2010 won Pieter de eerste prijs tijdens de nationale finale van het Prinses Christina Concours. Als solist trad Pieter onder meer op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Nationaal Jeugd Orkest, Domestica Rotterdam, het Nederlands Studentenorkest, het Jeugdorkest Nederland, het Zuid-Hollands Symfonieorkest en het Hodonínský Symfonický Orchestr uit Tsjechië. Tot de concerten die hij heeft uitgevoerd behoren onder meer de vioolconcerten van Beethoven, Paganini, Stravinsky en Berg. Pieter heeft een bijzondere interesse in hedendaagse muziek. Zo speelde hij in 2012 de Sequenza nr. 8 van Luciano Berio op een nationaal Berio-festival. Ook heeft hij verschillende keren de kans gehad om te werken met de befaamde pianist en dirigent Reinbert de Leeuw. In 2015 vertolkte Pieter de solopartij in de Nederlandse première van het dubbelconcert voor viool en piano van de Deense componist Hans Abrahamsen. Pieters viool is gebouwd in 2011 door Marc de Sterke. Hij speelt met een stok van Eugène Sartory, die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. www.pietervanloenen.nl

   Emlyn Stam

Altviolist Emlyn Stam is actief als kamermusicus, solist en orkestmusicus en treedt regelmatig door heel Nederland en Europa op. Hij heeft zeven jaar als plaatsvervangend aanvoerder altviool bij het Residentie Orkest in Den Haag onder Neeme Järvi gewerkt. Verdere orkest optredens maakte hij als gast-aanvoerder bij Philharmonia Orchestra, BBC Welsh National Orchestra en de opera Toulon. Emlyn Stam heeft vaak concerten voor de Nederlandse radio en televisie gespeeld, hij was reeds solist bij het Amsterdam Symphony Orchestra en het Schönberg Ensemble onder Reinbert de Leeuw. Hij heeft opgetreden bij diverse festivals waaronder het Kuhmo Festival in Finland, Sound of Stockhom, Connect Festival, Giverny Chamber Music Festival, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Grachtenfestival. Verdere kamermuziekoptredens maakte hij samen met het Parkanyi Kwartet in het Concertgebouw. Verder speelt hij regelmatig concerten als lid van het  Ysaÿe Trio. De eerste cd van het trio verscheen in 2013 op de DRC lavel. Emlyn is ook lid en artistiek coördinator van het New European Ensemble. Emlyn voltooide in 2006 zijn Bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium en in September 2008 zijn Masteropleiding bij ditzelfde instituut. Hij studeerde bij Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn. Hij heeft verdere masterclasses gevolgd bij Pinchas Zukerman, Michael Tree, Yuri Bashmet, Roberto Diaz, Tabea Zimmerman, Kim Kashkashian en Gerald Stanick. Emlyn speelt tevens Viola d’Amore. www.emlynstam.com

 Jelmer de Moed

Jelmer de Moed (1995) is een gepassioneerde klarinettist. Hij combineert een passie voor samenspel in kamermuziek en orkest met zijn eigen projecten waarin hij interdisciplinaire samenwerkingen aangaat en al vele compositieopdrachten heeft gegeven. Hij geeft concerten als solist, met orkesten als  Phion en Kamerata Zuid, heeft een vast duo met pianist Rik Kuppen en schuift regelmatig aan bij het Animato Kwartet. Met een eerste prijs op het Prinses Christina Concours, Classic Young Masters Award en de Cultuurfonds Young Talent Award op zak studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Hij studeerde klarinet bij Arno Piters, Hans Colbers en Martin Spangenberg en bijvak kamermuziek bij prof. Eberhart Feltz. Eind 2019 verscheen ‘EP Dwaallicht’ waarop hij samen met Rik Kuppen werken van Alban Berg en Robert Schumann heeft opgenomen in zaal Hertz. In 2022 verschijnt zijn debuut CD met Rik Kuppen bij AVROTROS Klassiek met werken van Brahms en Schumann. Hij is dit seizoen finalist van de Dutch Classical Talent Award waardoor hij in de herfst op tour kan met zijn project NOX. Hiervoor gaf hij compositieopdrachten aan Amarante Nat en Tijn Wybenga en ontwikkelde een enscenering met cinematograaf Boris Peters. De jury noemde hem “Een geraffineerde performer met een gedurfd en hypnotiserend programma. Een programma dat helemaal inspeelt op de huidige tijd. Hij beheerst zijn instrument volledig en laat het hele kleurenpalet van de klarinet horen.” www.jelmerdemoed.com

  Nikola Meeuwsen

Nikola Meeuwsen (2002) profileert zich als één van de opvallendste jonge pianotalenten in Nederland. Het Concertgebouw heeft hem de Concertgebouw Young Talent Award 2019 toegekend. De NRC noemde hem een talent om in de gaten te houden. In 2014 won hij het Koninklijk Concertgebouw Concours, en in 2012 het Steinway Concours. Hij speelde al meerdere keren met het Residentie Orkest. Vorig seizoen vertolkte hij de solopartij in het pianoconcert van Clara Schumann. Op 24 april 2020 presenteerde Avrotros zijn debuut CD met werken van Schumann, Scriabin, Brahms en Bach. Nikola Meeuwsen geeft concerten in binnen- en buitenland. Hij trad onlangs op met het Residentie Orkest in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Hij gaf solorecitals in Milaan, Bologna, Triëst, Faro en Imola. Kamermuziek speelde hij met het Matangi Kwartet, de violist Alexander Kerr en altviolist Vladimir Mendelssohn. Een pianoduo vormde hij met Igor Roma, Anna Fedorova, Thomas Beijer en Enrico Pace. In festivals is Nikola Meeuwsen een graag geziene gast. Hij speelde in het Storioni Festival, het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, het Internationaal Kamermuziekfestival Ede, Festival Classique en in het nieuwe Haagse festival Classical NOW! In 2022 speelt hij in het Gwyl Machynlleth Festival in Wales, op uitnodiging van de pianist en artistiek leider Julius Drake. Nikola Meeuwsen studeert bij Marlies van Gent en Enrico Pace aan de prestigieuze Accademia Pianistica di Imola. Masterclasses volgde Nikola bij Jacques Rouvier, Pavel Gililov, Matti Raekallio, Ruth Nye, Edith Fischer, Jerome Rose en Dominique Merlet. Horowitz, Schnabel, Sofronitsky, Cziffra, Rubinstein, Lipatti, Sokolov, Pogorelich, Volodos en Gould zijn de pianisten waar hij het liefst naar luistert. Nadat hij het derde pianoconcert van Rachmaninov met Vladimir Horowitz hoorde, wist Nikola dat hij pianist wilde worden. Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) heeft  Nikola een prachtige Bösendorfer vleugel in bruikleen gegeven. www.nikolameeuwsen.com

  Kirila Kraal

Kirila Kraal, sopraan, studeerde in 2011 af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze studeerde bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen. Na haar afstuderen ontving zij een royale beurs van het Staetshuysfonds Amsterdam om privé verder te studeren bij Margreet Honig. Ook volgde Kirila na haar afstuderen lessen bij sopraan Anna Samuil in Berlijn. Momenteel wordt zij nog steeds gecoacht door Margreet Honig. Sinds haar afstuderen is zij actief in zowel opera en concertrepertoire als lied. Zij vertolkte rollen als La Contessa en 1e Dame van Mozart, Mimi, Lauretta,  en Liu van Puccini, Micaela van Bizet en Dido van Purcell. Haar concertrepertoire omvat onder andere Mahler 4 van Mahler, Pulcinella van Stravinsky, Petite MesseSolenelle van Rossini, Requiem van Mozart, StabatMater van Pergolesi. Afgelopen seizoenen trad zij meermaals op tijdens de Rotterdamse Operadagen en het Grachtenfestival Amsterdam en stond zij in producties van onder andere Opera Spanga, Tania Kross, De Diamantfabriek en Kiezoper Berlin. Ook treed zij veel op als solist in een kamermuziek formatie met Trio 258, Camerata RCO, Club Classique, Vrienden van de Kamermuziek en met het AristosQuartet. Kirila geeft lied recitals met de pianisten Nicolas van Poucke, Caspar Vos, Laurens de Man en Daan Boertien. Kirila volgde reeds masterclasses bij Het Mozarteum te Salzburg, Margreet Honig, Christianne Stotijn, Anne Sofie von Otter, Julius Drake, Dietrich Henschel, Udo Reinemann, Markus Hadulla, Dorian Astor, Helena Lazarska,  Bernadette Manca di Nissa, Rudolf Jansen, Jeff Cohen, Valerie Guillorit en James Mccray. Kirila is ook actief als zangdocente, en heeft een zangpraktijk aan huis. www.kirilakraal.com

  Giorgos Kotsiolis

Geboren in 1989, speelt Giorgos Kotsiolis al op driejarige leeftijd piano en op vijfjarige leeftijd cello. Hij treedt op als solist met het Radio-Symphonic Orchestra of Greece (ERT) onder Alkis Mpaltas, het symfonieorkest van Patras onder Saulius Sondeckis en het Utrecht String Orchestra onder Mikhail Zemtsov. Hij heeft masterclasses gehad van wereldwijd bekende docenten als Frans Helmerson, Gary Hoffman, Anner Bijlsma, Gavriel Lipkind, Floris Mijnders, Reinhard Latzko, Ivan Monighetti en Jens-Peter Maintz. In 2009 komt hij naar Nederland om te studeren onder begeleiding van Timora Rosler in Utrecht waar hij zijn Bachelor diploma behaalde en in 2017 behaalde hij zijn Master diploma in Amsterdam waar hij studeerde bij Dmitri Ferschtman. ‘Nadat ik 3 jaar wiskunde heb gestudeerd aan de universiteit besloot ik dat ik mijn leven helemaal aan muziek wilde wijden, waarop ik besloot naar Nederland te komen om cello te studeren aan het Utrechts Conservatorium. Hier studeerde ik bij Timora Rosler, bij wie ik mijn studie cum laude afsloot. Vervolgens heb ik mijn masterstudie voltooid met een 9 aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ik studeerde bij Dimitri Ferschtman.’ 

  Anna Serierse

Anna Serierse (Utrecht, 1993) groeide al van jongs af aan op met jazzmuziek. Haar vader is jazzdrummer en conservatoriumdocent Marcel Serierse, haar grootvader is jazzbassist Koos Serierse. Al op vijfjarige leeftijd zong ze in een Soester kinderkoor, vanaf haar negende jaar kreeg ze zangles van Jannemien Cnossen. Van 2011 tot 2013 volgde ze het Junior Jazz College aan het Conservatorium van Amsterdam. Hierna deed ze aan het conservatorium van Amsterdam de richting Jazz Zang. Een van haar docenten was Roos Jonker. Vanaf 2015 was zij ook lid van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Martin Fondse. In 2017 slaagde zij voor haar bachelor aan het conservatorium summa cum laude in de richting Jazz Zang. Hierna begon ze aan haar studie voor het EU Jam Master. Op het conservatorium ontmoette zij gitarist Gijs Idema. Idema vormde daarna samen met tenorsaxofonist Gideon Tazelaar, bassist Cas Jiskoot en drummer Tim Hennekes het Anna Serierse Quartet. Haar grote voorbeeld is Ella Fitzgerald. Anna trad op met het Metropole Orkest en zong op het Amersfoorts Jazz Festival en in het Bimhuis. In 2016 trad ze op in De Wereld Draait Door. Eind 2017 volgde een optreden in “Podium Witteman” waar ze optrad met Mike Boddé. Op het conservatorium ontmoette zij gitarist Gijs Idema. Idema vormde daarna samen met tenorsaxofonist Gideon Tazelaar, bassist Cas Jiskoot en drummer Tim Hennekes het Anna Serierse Quartet. Naast het optreden met haar eigen quartet werkt Anna momenteel intensief samen met het Kika Sprangers Quintet/Large Ensemble. In maart 2022 brachten ze hun nieuwe kwintetalbum Mind’s Eye uit. Ze is ook de leidende sopraan in de internationale vocale bigband Touché. Anna is ook hoofdvakdocent aan de Fontys Hogenschool voor de Kunsten in Tilburg en aan het Junior Jazz College van het Conservatorium van Amsterdam. www.annaserierse.com

  Anne Serierse & Gijs Idema Quartet

Anna Serierse & Gijs Idema Quartet. In dit kwartet zoeken Gijs Idema en Anna Serierse nieuwe manieren om zang en gitaar samen te laten vloeien. Gezien van een meer op klank gefocuste hoek streven ze naar een unieke blend tussen hun twee instrumenten, ondersteund door de solide basis van Cas Jiskoot op de contrabas en Tim Hennekes op drums. Dit kwartet wordt beschreven als een eenheid, met een sterk gevoel voor vrijheid, melodie, ritme en vorm. In Januari 2020 namen ze hun debuut CD op in de prachtige Fattoria Musica Studio in Osnabruck (DE). Op dit album klinken hun eigen composities, geschreven toen Anna en Gijs beide in het buitenland studeerde. Je hoort de rust en sereniteit van Trondheim, maar ook de drukte en chaos van New York. Dit kwartet speelt al 5 jaar samen, en heeft  verschillende grote podia en festivals gespeeld, zoals het Bimhuis, Paradox, Jazzfest en het Grachtenfestival. Ook wonnen ze Keep an Eye The Records 2019. Hierdoor kunnen ze hun debuut CD in november 2020 presenteren. www.gijsidema.com

  Joep Onderdelinden

Tijdens zijn studie aan de Toneelacademie Amsterdam begon Joep Onderdelinden al aan zijn loopbaan. Hij is verbonden geweest aan veel uiteenlopende theater- en televisieproducties. Hij vertolkte vele hoofdrollen bij vaste theatergezelschappen zoals Het Zuidelijk Toneel, Ro Theater, NNT en Hollandia en in tientallen Nieuwe De La Mar/Bellevue- en Toneelschuurproducties. Onderdelinden speelde de hoofdrol in de musicals Funny GirlWillekeCarlieJa Zuster Nee Zuster en HEMA- de musical. In 2012 regisseerde hij de mini-musical Alles of iets. Daarna richtte hij zich tevens op het schrijven en spelen van solovoorstellingen. Van 1 november 2013 tot en met 21 mei 2014 toerde hij door het land met zijn programma Dus. Het meest bekend is hij van zijn rol als Postbode Siemen in de VPRO- productie Zaai. Daarnaast had hij rollen in series als Seth en Fiona en De Jimmy Hopper Show en speelt hij ieder jaar als Piet in Het Sinterklaasjournaal. Onderdelinden is ook regelmatig als presentator actief, o.a. van de televisieprogramma’s Tegen de KlokMam, het begint!WVC en De dokter van Bart. 

Chieko Donker Duyvis

Chieko Donker Duyvis is een muzikale duizendpoot. Ze speelt cello, componeert, improviseert en zingt. Op een avontuurlijke manier verbindt ze klassieke muziek, Jazz en Braziliaanse muziek. “( Podium Witteman). Chieko Donker Duyvis is celliste, zangeres en componist uit Amsterdam, met Braziliaanse en Japanse roots. Vanaf dat ze een klein meisje was droomde ze van muziek maken en liedjes schrijven, zingend en op de cello. Vanaf haar veertiende studeerde ze aan de Jong Talent-opleiding van het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Mostert en behaalde daarna haar bachelor Klassiek Cello aan het CvA bij Jelena Očić en Mick Stirling. Ze is een bevlogen kamermuzikant en speelde met haar pianotrio concerten in Europa en Mexico. Ook heeft ze meerdere kamermuziek projecten gespeeld met musici van het Concertgebouworkest. In 2016 werd ze als prijswinnaar bij het Prinses Christina Concours met haar trio uitgenodigd door de Nederlandse ambassade om concerten te geven in Mexico en daar les te geven aan kinderen in arme wijken van Ciudad Juárez en masterclasses te geven aan conservatoriumstudenten aldaar. In 2017 speelde Chieko met haar pianotrio een recital in het Concertgebouw. Als veelzijdige muzikant ontwikkelt Chieko zich richting de jazz en andere vormen van improvisatie, zowel als cellist als zangeres. Ze volgde jazzles bij Tim Kliphuis en Ernst Glerum en zangles bij Lilian Vieira en Wiebe-Pier Cnossen. Ze heeft een grote liefde voor Braziliaanse muziek, wat haar specialiteit geworden is. In 2020 werd zij uitgenodigd om te zingen en spelen bij Podium Witteman, wat heeft geleid tot uitnodigingen om te zingen op vele podia als het Grachtenfestival, waar zij met haar ensemble het Nieuwjaarsconcert 2021 verzorgde en is uitgenodigd om het slotconcert te spelen samen met Benjamin Herman. Ze is frontvrouw van haar trio Menestreís met César Puente (bas) en Juliusz Warszawski (gitaar) waar ze zowel cello speelt als zingt en eigen muziek voor schrijft. Ook speelt ze Braziliaanse muziek als Chieko Donker Duyvis ensemble met César Puente, Maurice Rugebrecht (gitaar) en Udo Demandt (percussie). Ze vindt het interessant om grenzen te verleggen en werkt regelmatig samen met dichters, beeldende kunstenaars en dansers.

César Puente

Afkomstig uit de woestijnstad Matehuala, San Luis Potosí, México, groeide César Puente op met het spelen van veel verschillende snaarinstrumenten, voordat hij zich op 18-jarige leeftijd op de contrabas focust. César is een veelzijdig muzikant, die voornamelijk jazzmuziek uitvoert, maar zijn smaak omvat vele andere genres zoals klassieke muziek, latin, pop, rock en Mexicaanse muziek. Hij studeerde bij Frans van der Hoeven en Clemens van der Veen aan het Conservatorium van Amsterdam (CvA) en profiteerde ook van de begeleiding en inspiratie van Ernst Glerum en Ruud Ouwehand. Hij vulde zijn studie in Amsterdam aan met het volgen van lessen en workshops bij gerenommeerde bassisten als Yasushi Nakamura, Matt Brewer, Barry Stephenson, John Clayton, Hans Glawischinig. Voordat hij naar Amsterdam verhuisde, was César deelnemer aan de 1e, 2e en 3e geavanceerde workshop voor jazzartiesten in het National Arts Center (Centro Nacional de las Artes) in Mexico, gehost door De Quinta Producciones en voltooide hij zijn studie in het Jazz-programma aan het Centro de las Artes San Luis Potosi in 2016. Momenteel werkt César als onafhankelijk professioneel muzikant en is hij betrokken bij verschillende projecten, het ontwikkelen van zijn eigen compositie en arrangeerstijl waarin hij elementen uit Latijns-Amerikaanse popmuziek, traditioneel jazzrepertoire combineert en geniet van zijn ervaring met de Europese jazzscene. www.cesarpuente.com

  Theo de Blasis

Theo de Blasis, geboren in Sao Paulo Brazilië in 1987, combineerde al van jongs af aan een interesse in antropologie en geschiedenis met zijn muziek en artistieke inspanningen. Hij studeerde muziek bij Ricardo Breim en Ana Fridman, en studeerde later af in een Bachelor in Populaire muziek, Gitaar aan de Campinas state university (Unicamp), waar hij studeerde bij o.a. Ulisses Rocha, Silvio Ferraz, Jose Augusto Mannis. Zijn studie compositie ontwikkelde hij verder in EMESP (conservatorium Van Sao Paulo) bij Rodrigo Lima. Theo maakt deel uit van de experimentele groep over improvisatie genaamd Obra Aberta, waarin veel van haar leden onderzoekers zijn over dat onderwerp op verschillende plaatsen in de wereld. In 2017 verhuisde hij naar Rotterdam om masterstudies compositie te doen, waar hij studeerde bij Peter-Jan Wagemans, Robin De Raaf en Paul M. Van Brugge, waar hij een onderzoek ontwikkelde naar open notatie, improvisatie en gecontroleerde aleatoria in de muziek. Als componist wil hij de kloof tussen populaire en klassieke muziek overbruggen en verschillende folkelementen en hun intertekst integreren, door middel van kamerensemblestukken en grote formaties, zoals hybride en uitgebreide bigbands, waarvoor hij een reeks stukken heeft. Met de gitaar toont hij de rijkdom van de Braziliaanse muzikale tradities, solo en met een duo met de Spaanse multi-instrumentalist Jose Villegas Raigon, en ook met het samba-ensemble Ripa na Tulipa, voornamelijk in Nederland, maar ook in andere Europese landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal en Duitsland. www.theodeblasis.com

  Udo Demandt

Udo Demandt (1969), percussionist en drummer, werd geboren in Siegen, het heuvelachtige en bosrijke midden van Duitsland. “Sinds mijn achtste speel ik drums, mijn eerste band bestond uit mijn zus op orgel en mijn broer op accordeon. Ik speelde bij de lokale fanfare en sloot me aan bij kleine dansorkesten die Waltzes, Polkas, Schlager, Ragtime & Swing speelden en zat in schoolbands die Beat & Pop, Jazz & Rock op het repertoire hadden. Rond mijn 20e verjaardag werd ik verliefd op percussie en begon ik in een Bossa Nova-groep”. In 1995 ging hij naar Rotterdam om percussie en drums (wereldmuziek) te studeren aan het Rotterdams Conservatorium bij o.a. Martin Verdonk, Lucas Merwijk en Alaor Soares. In 2009 ontving hij een beurs van het Fonds voor Podiumkunsten om 5 maanden te studeren in Sao Paulo en Rio de Janeiro waar hij les kreeg van Erivelton Silva, Marcio Bahia, Celsinho Silva en Luiz Guello. Hij speelt regelmatig met Magda Mendes, Luzazul, Primos del Norte, Lilian Vieira, Fernando Lameirinhas en Windstreken Ensemble. Zijn passie is om zangers en solisten te begeleiden in de magische muzikale smeltkroes van binnen- en buitenland, om nauwkeurig te achterhalen wat er nodig is om de liedjes en stukken te verbeteren, en last but not least om ze een persoonlijke stijl en sound te bieden. Udo geeft percussie en drums-les met focus op Cajon aan het Codarts/Rotterdams Conservatorium en Braziliaans Pandeiro aan de Rotterdamse ‘Choroschool’ www.udodemandt.com