Musici e.a.

Musici e.a.

  Tobias Borsboom (piano)

Tobias Borsboom, de pianist met ‘een juweel van een toucher’ (Trouw), speelt als winnaar van de Dutch Classical Talent Award sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Tezamen met violist Piotr Jasiurkowski won hij tevens de Dutch Classical Talent-publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer en zijn cd met Pan van Vítězslav Novák zijn met veel lof in de pers en media onthaald.
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. In samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan speelde hij in 2018-2019 Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Hij maakte deel uit van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandeed met A room with a view. Met Jan Brokken speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Mata Hari en De rechtvaardigen met Lidy Blijdorp en De Tuinen van Buitenzorg met pianomuziek van Leopold Godowski en Paul Seelig.
Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend. Vanaf 2021 spelen zij Schobert, over de vriendschap tussen Franz Schubert en beste vriend Franz von Schober.
Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam.

  Yukiko Hasegawa (piano)
Pianist Yukiko Hasegawa is geboren in Japan en woont nu in Nederland. Ze studeerde af aan het Conservatorium van Amsterdam. Yukiko Hasegawa treedt op als solist en als kamermusicus. Ze maakte haar orkestdebuut in 2004 in Japan waar ze Beethovens 5e pianoconcert speelde met het Philharmonisch Orkest van Krakau. Met pianist Tobias Borsboom vormt ze een pianoduo, waarmee ze regelmatig in Japan optreedt. In 2020 bracht Yukiko haar debuutalbum Eternal Longing uit, met pianowerken van Beethoven, Franck en Schumann. Deze werd zeer positief in de pers ontvangen en geroemd vanwege de poëtische kwaliteiten van Hasegawa’s spel.

  Kilian van Rooij (viool)
Kilian van Rooij studeerde in Amsterdam bij Vera Beths voor zijn bachelor. In 2017 studeerde hij met onderscheiding af van zijn master aan de ‘Royal Academy of Music’ in Londen. Kilian is naast uitvoerend musicus ook componist. ‘Ik wil muziek maken voor iedereen. Muziek die een verhaal vertelt, spannend is en recht naar je hart gaat’ aldus Kilian. Hij heeft verschillende internationale concoursen gewonnen, zoals de ‘Premio virtuosité competitie’ en ‘Premio citta di padova competitie’ in Italië.

  Momoko Noguchi (viool)
Momoko Noguchi studeerde aan de Tokyo University of Music and Fine Art en de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Sinds haar studietijd in Hamburg is zij lid van het Residentie Orkest Den Haag. Naast haar orkestbaan treedt ze regelmatig op als solist en als kamermusicus. Haar eigen ensembles zijn Strijktrio Kodama, Strijktrio Calliope en Duo Eos.

  Yoko Kanamaru (altviool)
Sinds 2003 is Yoko Kanamaru altvioliste bij het Concertgebouworkest en sinds 2012 altviool Solo- aanvoerder bij het Limburgs Symfonie Orkest. Ze studeerde aan de Toho Gakuen School of Music in Japan, aan de ‘Hanns Eisler’ Musikhochschule te Berlijn en aan conservatoria in Freiburg en Amsterdam. Yoko Kanamaru won het Brahms Concours en de Premio Valentino Bucchi en viel in de prijzen bij het altvioolconcours in Moskou. Yoko Kanamaru soleerde in Bachs Zesde Brandenburgse Concert met de Moscow Soloists onder leiding van Yuri Bashmet en trad op met het Freiburger Kammerorchester, de Baden-Badener Philharmonie en het Kanagawa Philharmonic Orchestra. Van haar zijn opnamen verschenen op cd, waaronder Landscape of Chaconnne en The Last Bard.

 Huib Ramaer (verteller en musicoloog)

Huib Ramaer is musicoloog, verteller en artistiek leider van Muze van Zuid, een vijfdaags festival in Amsterdam Zuid. Daarnaast doceert hij muziekgeschiedenis aan de interfaculteit en de Master Muziekprogrammering van de Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ. Hij presenteert en schrijft over muziek én verzorgt inleidingen. “Elke inleiding beschouw ik als een reis. Er ontstaat verbondenheid waarna je samen nog intenser het avontuur van het programma kunt beleven.”

 Simon Mulder (dichter, voordrachtskunstenaar)

Simon Mulder (1986) studeerde vergelijkend-historische taalwetenschap te Leiden en wijsbegeerte en klassieke talen te Amsterdam. Hij schrijft gedichten, waarbij hij vaak gebruikmaakt van de vaste vorm (rijm en metrum). In zowel gedichten als voordracht streeft hij naar eenheid van vorm en inhoud. Daarnaast legt hij zich toe op de klassieke voordrachtskunst en draagt hij voor uit eigen werk, maar brengt ook klassiekers uit de literatuurgeschiedenis opnieuw tot leven op het podium. Hij stond tweemaal op het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam. Behalve in Nederland trad hij op in België, Engeland, Frankrijk, Portugal, Rusland en Japan.
Verder is hij oprichter van Stichting Feest der Poëzie, waarmee hij poëzie- en muziekevenementen op bijzondere plaatsen organiseert, van een driedaags festijn rondom de dichters van 1880 tot avonden met muziek, poëzie en theater rondom dichters van nu, maar ook over Fernando Pessoa, Oscar Wilde, Louis Couperus, de Muiderkring en anderen.

 Gerard de Bruyne ( beeldend kunstenaar )

Gerard de Bruyne genoot zijn opleiding aan de Kunstacademie ArtEZ (CABK) in Kampen. Hij volgde lessen bij o.a. Eli Content en liep stage bij Harry Geelen in de Toonder Studio’s. Met Frank Groothof, theatermaker, maakte hij kindervoorstellingen. Dit zijn z’n grote inspirators. Gerard werkte in eerste instantie als kunstschilder met olieverf op doek. Al snel ging hij over op tekenen in heel uiteenlopende stijlen. Als hij in 1994 wordt gevraagd met twee live-tekenaars te tekenen bij de voorstelling Krazy Kat die vervolgens genomineerd word voor een theaterprijs,  is de grondslag gelegd voor zijn liefde voor live tekenen op muziek. Hij werkt o.a. met Het Gelders Orkest,  Rotterdams Philharmonisch, Janine Jansen en Kees van Kooten. Zijn tekeningen worden live via camera en beamer geprojecteerd op groot achterdoek. Zo staat hij in het theater met ‘Buiten de lijntjes’ die hij ontwikkelde met “Slagwerk Den Haag” en schildert hij bij de ‘Canto Ostinato Strings Attached’ van het Matangi Quartet. Samen met zijn vrouw, kunstenaar José Vingerling, ontwerpt Gerard diverse grafische uitingen voor Kinderziekenhuizen. Met ‘Het Kleurfeest’ trekken zij, met zanger / gitarist Maarten Teekens, langs theaters, scholen en bibliotheken om samen met kinderen avonturen te tekenen op een groot vel papier op de grond.