Anastasia Feruleva cello & Frank van de Laar piano

Anastasia Feruleva cello & Frank van de Laar piano

Zondag 5 november 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion te Vlissingen

Wederom in onze serie het getalenteerde duo Anastasia Feruleva cello en Frank van de Laar piano. Anastasia werd al jong geprezen, de Frankfurter Zeitung schreef over haar “overtuigende, gepassioneerde en meeslepende interpretaties, een organische frasering en levendige intensiteit tot de allerlaatste noot”. Ze heeft op haar Rombouts cello uit 1710 met grote orkesten over de hele wereld gespeeld, won vele concoursen waaronder een 2e en 1e prijs van het Nationaal Cello Biënnale Concours 2016 in Amsterdam. Ook pianist Frank van de Laar concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika en Azië, won vele prijzen en vielen onderscheidingen hem ten deel.

Het thema van het optreden is Noorderlicht met de belangrijkste Noorse componisten uit de Romantiek Christian Sinding en Edward Grieg. In de muziek van Sinding zijn sporen te vinden van de Noorse volksmuziek en folklore maar de stijl heeft vooral onder invloed gestaan van Liszt en Wagner. Opmerkelijk is de keuze voor de Cello Sonate van Henriette Bosmans met een moderne stijl en onder invloed van Debussy vooral impressionistisch met een voorliefde voor onverwachte wendingen, vocale lijnen met ostinato’s, zachte nostalgie maar ook uiterst gepassioneerde melodieën. Grieg schreef zijn enige en tevens een van de mooiste sonates voor cello en piano, verwijzend naar zijn eigen treurmarsen en puttend uit Noorse volksliederen en dansen met ogenschijnlijk eenvoudige melodieën en een heel eigen subtiele harmonische en chromatische stijl. Tot slot de Elfentanz van de Boheem David Popper met een extreem snelle dans tussen cello en piano dat bijna onmogelijk is om te spelen.

Programma: ‘Noorderlicht’

Christiaan Sinding (1856-1941): Romance op.66 nr 5

Henriette Bosmans (1895-1952): Cello Sonata

. Allegro Maestoso

. Un poco Allegretto 

. Adagio

. Allegro molto e con fuoco

Edward Grieg (1843-1907): Cello Sonata A minor op.36 (1882)

. Allegro agitato

. Andante molto tranquillo  

. Allegro molto e marcato

David Popper (1843-1913): Elfentanz Op.39

Anastasia Feruleva wordt alom geprezen om haar meeslepende expressiviteit en authentieke persoonlijkheid waarmee ze haar publiek weet te vervoeren. Fascinerende technische beheersing versmolten met een oprechte artistieke zeggingskrachtig kenmerken haar optredens, die door de pers worden geroemd om de “overtuigende, gepassioneerde en meeslepende interpretaties” en de organische frasering en levendige intensiteit tot de allerlaatste noot. (Frankfurter Zeitung)”.

Anastasia Feruleva werd geboren in Archangelsk en begon op vijfjarige leeftijd met haar cellostudie. Op 14-jarige leeftijd werd ze toegelaten tot de speciale muziekschool van het Conservatorium van St. Petersburg. Van jongs af aan trad ze veelvuldig op en haar concertreizen voerden haar door heel Europa, waaronder Nederland waar ze sinds 2010 gevestigd is, waar ze haar bacheloropleiding afrondde bij Larissa Groeneveld aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Onder leiding van Prof. Troels Svane voltooide ze haar master aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn met hoogste onderscheiding. Ze behaalde haar concertexamen aan de Hochschule für Musik Lübeck bij Prof. Troels Svane, eveneens met onderscheiding. Anastasia voltooide onlangs haar postdoctorale studie bij professor Ivan Monighetti aan het Reina Sofia in Madrid. Daarnaast werd haar artistieke ontwikkeling gevormd door de invloeden van kunstenaars als David Geringas, Wolfgang-Emmanuel Schmidt, Jens-Peter Maintz, Reinhard Latzko, Gary Hoffman, Ralph Kirschbaum, Arto Noras, Miklós Perényi, Ferenc Rados, Michel Strauss en Eberhard Feltz Raphael Wallfisch onder meer tijdens masterclasses aan de Kronberg Academy, de IMS Prussia Cove en het Gstaad Menuhin Festival.

Als soliste trad ze op met orkesten als het Philharmonisch Orkest van de Hanzestad Lübeck, de Württemberger Philharmoniker, het Noord Nederlands Orkest en het Nederlands Kamerorkest/ Philharmonisch Orkest.
Op het Nationale Cello Biënnale Concours 2016 in Amsterdam won ze de tweede prijs en een prijs voor de beste vertolking van het werk in opdracht. Daarnaast is ze actief als kamermusicus en is Anastasia een veelgevraagde gast op festivals als het Gstaad Menuhin Festival, de Cello Biënnale Amsterdam, het Tsinandali Festival, het Clasclas Festival, het Orlando Festival, het Storioni Festival en het Giverny Chamber Music Festival. Ze werkt samen met artiesten en ensembles als Raphael Wallfisch, Michel Strauss, Philippe Graffin, Silke Avenhaus, Rick Stotijn, Vladimir Mendelssohn en Camerata Concertgebouw.

In 2018 bracht ze haar debuut-CD “Ballets Russes” uit met de Nederlandse pianist Frank van de Laar op Gutman Records. Daarnaast gaf Anastasia haar debuutrecital in het Concertgebouw Amsterdam als onderdeel van de serie Young Masters on Tour. Februari 2021 verscheen een nieuwe alom geprezen CD, “L’esprit du temps”, met werken van Enescu, Stravinsky, Lili en Nadia Boulanger op het TRPTK- label.

Ze bespeelt een cello van Rombouts (1710).

Frank van de Laar begon zijn pianostudie op tienjarige leeftijd en behaalde zijn diploma in 1989 aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jan Wijn met de hoogst denkbare onderscheiding.
Hij vervolgde zijn studie in Hannover bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling en in Amsterdam bij Naum Grubert.

In 1987 won hij de derde prijs op het Internationale Brahms Concours te Hamburg en in 1988 behaalde hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinck concours en debuteerde in datzelfde jaar in de grote zaal van het Concertgebouw.
Sindsdien volgden optredens in binnen- en buitenland elkaar in hoog tempo op en werden door pers en publiek warm onthaald. Hij concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika, Azië, waarbij vele prijzen en onderscheidingen hem ten deel vielen.

Zijn repertoire omvat de gehele periode van Bach tot heden, waarbij ook minder bekende oude en nieuwe meesterwerken een interessante rol spelen. Bovendien is hij zeer actief op het gebied van de kamermuziek. Talloze radio- en televisieopnamen legden zijn uitvoeringen vast en meer dan 25 compact discs verschenen inmiddels van zijn hand.

Hij is als hoofdvakleraar verbonden aan de conservatoria Amsterdam en Zwolle.

Reacties zijn gesloten.