Klára Würtz piano solo

Klára Würtz piano solo

Zondag 3 december 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion te Vlissingen

Na haar formidabele optreden december 2021 met de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach in de Sint Jacobskerk wederom Klára Würtz, nu met de lyrische eerste Partita van Bach en de iconische laatste sonate van Schubert. Klára behoeft nauwelijks introductie. Als ze speelt is het alsof de tijd stil staat en alleen nog adembenemend kan worden geluisterd. Met haar muzikale intuïtie, de natuurlijke schoonheid van haar toon en haar feilloze techniek betovert ze haar publiek en is een favoriete en geliefde pianist over de hele wereld.

De Partita nr.1 van Bach heeft zowel compositorisch als uitvoeringstechnisch uitgebreide uitdagingen voor de piano en vormen een hoogtepunt in Bachs oeuvre.

De Pianosonate D 960 is Schuberts laatste belangrijke pianosonate geschreven tijdens de laatste maanden van zijn leven. Deze sonate werd pas eind 20e eeuw op zijn waarde geschat en hoewel een geheel eigen stijl vaak vergeleken met de sonates van Beethoven waar Schubert een grote bewondering voor had. Het wordt nu beschouwd als een van de belangrijkste meesterwerken met een zeldzame diepte en emotionele expressie.

Programma:

J. S. Bach (1685-1750): Partita No. 1 in Bes-gr.

. Prelude

. Allemande

. Courante

. Sarabande

. Menuet I & II

. Gigue

F. P. Schubert (1797-1828): Pianosonate in Bes-gr D 960

. Molto moderato

. Andante sostenuto

. Scherzo: Allegro vivace con delicatezza – Trio

. Allegro ma non troppo – Presto

Klára Würtz is door haar aangeboren muzikale intuïtie en verbeeldingskracht in staat om de essentiële muzikale boodschap over te brengen van de werken die ze uitvoert, zowel structureel als emotioneel. Door haar buitengewone charisma heeft ze het zeldzame vermogen om haar publiek betoverd te houden. De volledige natuurlijkheid, de schoonheid van haar toon en haar feilloze techniek maken haar een favoriete en geliefde artiest bij het publiek over de hele wereld. Hoewel ze een uitgebreid repertoire heeft, ligt haar kracht en focus vooral op het klassieke en romantische repertoire.

Ze maakte meer dan 40 cd’s, van Mozart tot Bartók. Haar opname van de complete Mozart pianosonates werd zeer lovend ontvangen: “Sensationeel! Würtz ‘pianistische finesse, haar neiging om de zinnen te laten ademen en “zingen”, haar uitstekende en delicate evenwicht, en bovenal, haar neiging om  de muziek voor zichzelf te laten spreken, vertegenwoordigen een Mozart-traditie op zijn best. “(Harris Goldsmith in International Record Review). Na een concert met het Boston Symphony Orchestra onder Bernard Haitink schreef de Boston Globe: “Würtz, die de beste opname van de complete pianosonates van Mozart op haar naam heeft staan, speelde met dezelfde elegante, levendige stijl, dynamiek en zingende toon die zo bewonderenswaardig op de CD’s is”. Een ander zeer succesvol opnameproject is van de pianowerken van Robert Schumann, een componist met wie ze een sterke affiniteit heeft. Jed Distler schreef op Classicstoday.com: “De uitvoeringen van Würtz houden zonder twijfel naast de referentie-versies ook hun eigen plaats. … Klára Würtz’s is de mooiste complete Schumann-cyclus die door één pianist is opgenomen”. Hoewel ze niet beweert een “specialist” te zijn, heeft Klára een speciale plaats in haar hart voor Franz Schubert. Richard Dyer (Boston Globe) spreekt over de “innerlijke straling van haar geluid”, terwijl Fanfare Classical Magazine haar Impromptu’s-opname beoordeelt “in het verheven gezelschap van Schnabel, Brendel, Lupu, Zimerman en Perahia .. dit is heel natuurlijk muziek maken op een zeer hoog niveau”. Haar andere solo-opnamen omvatten werken van Bartók, Kodály, Janácek, Liszt, Chopin en Debussy. Ze nam pianoconcerten op van Mozart, Schumann, Rachmaninoff, Ravel en Bartók. Ze was een fervent kamermuziekspeler en nam de vioolsonates van Beethoven en Brahms op met Kristóf Baráti (‘Reference recording’ volgens een toonaangevende Duitse krant), Beethovens cellosonates met Timora Rosler, Kodály cellosonates met István Várdai en pianotrio’s van Schubert en Mendelssohn met het Klaviertrio Amsterdam.

Al van kinds af aan was Klára ondergedompeld in muziek. Vanaf haar 5e jaar was ze lid van het beroemde Hongaarse Radio & Televisie Kinderkoor, waarmee ze uitgebreide internationale tournees maakte. Op haar zeventiende ging ze naar de Franz Liszt-Academie in Boedapest, waar ze studeerde bij legendarische leraren als Zoltán Kocsis, Ferenc Rados en György Kurtág. Later ontving ze een beurs van András Schiff voor zijn kamermuziekcursussen in Prussia Cove, VK. In 1985 won ze de eerste prijs bij het Ettore Pozzoli-concours in Milaan. In 1988 was ze een prijswinnaar in het internationale concours in Dublin en de enige die een contract bij een internationaal agency in de wacht sleepte: ze tekende bij Columbia Artist Management in New York en speelde meer dan honderd concerten in de VS en Canada, bij de Ravinia Festival en het Kennedy Center in Washington, met o.a. het Tsjechische Filharmonisch Orkest onder Jiri Belohlavek. Ze speelde op het International Piano Festival van Williamtown, het Newport Festival, de Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, La Roque d’Anthéron (Frankrijk), in het Mozarteum tijdens het Salzburg Festival, met het Budapest Festival Orchestra onder Iván Fischer. Ze speelde kamermuziek bij Janine Jansen, Dimitri Makhtin, Alexander Kniazev, het Pavel Haas Quartet en dirigent Bernard Haitink, Theodore Kuchar, Marco Boni, Dirk Vermeulen, Justus Frantz.

Klára Würtz doceert aan het conservatorium van Utrecht en woont samen met haar man en dochter in Amsterdam.

Reacties zijn gesloten.