Femke IJlstra saxofoon en Celia Garcia-Garcia piano

Femke IJlstra saxofoon en Celia Garcia-Garcia piano

Zondag 17 oktober 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Een pianiste met Spaanse roots en passie en een saxofoniste uit het nuchtere noorden is niet direct een voor de hand liggende combinatie. Toch blijken Femke en Celia verbonden te zijn door hun eigenzinnige manier waarop ze met muziek om gaan. Hun repertoire wordt opgebouwd vanuit een bepaalde sfeer, tijd of plaats waarbij het theatrale niet wordt geschuwd met muzikale ideeën die sterk en uitgesproken zijn. Recent hebben ze een debuut album uitgegeven genaamd “Colores del sur” met sfeerimpressies uit het zuiden. Bij hun optreden zullen ze zich zeker gaan bewegen in melancholische en dromerig sferen in het zwoele licht van de avondzon en zich ergens in een warm land bevinden. Daar omheen beleeft elk persoon zijn eigen verhaal. Dans, zang en hartstocht worden afgewisseld met momenten vol nostalgie en weemoed.

Programma:

Camille Saint-Saëns (1835-1921):

Hobo-sonate in D, Opus 166 (transcriptie: F. IJlstra)

Maurice Ravel (1875-1937):

Pièce en forme de Habanera (arr. voor saxofoon en piano)

Ma mère l’oye (Sprookjes van Moeder de Gans (arr. F. IJlstra/C. García- García)

. Laideronette, Impératrice des pagodes

. Petit Poucet (Klein Duimpje

. Le jardin féerique

George Gershwin (1898-1937):

Summertime’ en ‘I got Rhythm’

Isaac Albéniz (1860-1909):

‘Evocación’ uit suite voor piano Iberia (arr. H. de Vlieger)

George Gershwin: The man I love’ en It ain’t necessarily so’ (arr. J. Heifetz/F. IJlstra)

Jean Francaix (1912-1997):

Cinq danses exotiques

. Pambiche

. Baiao

. Mambo

. Samba Lenta

. Merengue

Femke IJlstra is een van de meest succesvolle saxofonisten van haar generatie. Publiek, jury en pers zijn onder de indruk van haar veelzijdigheid en zeggingskracht. De saxofoon bracht Femke over de hele wereld. Ze gaf concerten in de VS, Canada, Zuid-Amerika, Azië en heel Europa.Sinds Femke haar master ‘cum laude’ bij Arno Bornkamp in Amsterdam heeft afgerond, speelt ze regelmatig in toonaangevende orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, Budapest Festival Orchestra en het Tonhalle Orchestre Zürich. Ze speelt op historische saxofoons in het Belgisch Orkest Anima Eterna. Femke IJlstra is een van de jongste vrouwelijke hoogleraren in Europa en bekleedt deze functie vanaf haar 29e. Ze geeft les aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Femke profileert zich steeds meer als soliste. Ze speelt recitals over de hele wereld met haar pianist en trad als soliste op bij L’opera Tuolon onder leiding van Jurjen Hempel, het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Dirk Brosse en Frans-Aert Burghgraef. Ze is een vaste gast in Nederlandse radio- en tv-shows. Diverse Nederlandse componisten hebben voor Femke geschreven zoals Jacob TV, Bernard van Beurden, Richard Rijnvos en Douwe Eisinga.

Femke houdt van kamermuziek: ze is oprichter van het jonge Syrène Saxophone Quartet en speelde sopraansax in het gerenommeerde Aurelia Saxophone Quartet. In 2018 startte ze Trio Triangle met een (bas-)klarinettist en accordeonist. Ze verkennen nieuwe muziek voor deze ongewone setting.

Ze nam haar eerste cd samen met gedichten en artwork op in een boek genaamd Stofsugersjongers. De cd -waarop Femke muziek speelt van M.Turnage en andere ‘levende componisten’- kreeg lovende kritieken van pers en publiek.Met haar kwartet Syrene zijn nog twee cd’s gemaakt.Femke IJlstra is nieuwsgierig naar theater en andere disciplines in de kunst, wat resulteerde in veel muziektheatervoorstellingen en tournees door heel Nederland. Ze werkte samen met acteurs, dichters en dansers.Vanaf 2020 is ze aangesteld als artistiek directeur van het Emmy Verhey Festival in Zaltbommel, Nederland.www.femkeijlstra.nl

Celia García-Celia is een klassieke pianiste en geprezen om haar veelzijdigheid en virtuositeit. Ze is gespecialiseerd in orkestspel (piano, celesta en synthesizer) en trad onlangs op met het Koninklijk Concertgebouworkest, het Radio Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Noord Nederlands Orkest, het Nederlands Kamerorkest, Amsterdam Sinfonietta en Het Balletorkest. Als orkestmusicus kwam zij in contact met de celesta en inmiddels is zij een ware ambassadrice van het instrument geworden. In 2016 nam zij een solo-celesta album in Stuttgart in opdracht van Schiedmayer Celesta en recentelijk heeft zij solo recitals en concerten gegeven met o.a. Myrthe Helder (viool), Brandt Attema (bastrombone), Bernadeta Astari (sopraan) en Mame N’Diack Thiam (zang en percussie).

Celia is een veelgevraagde en ervaren kamermusicus die concerten heeft gegeven in heel Nederland en in Spanje, België, Duitsland, Rusland, Canada en China met haar vaste ensembles (Duo IJlstra-García, duo met Bernadeta Astari, Codigo Trio…) en in zeer diverse ad hoc bezettingen (bijv. met tubist David Kutz, Paradiso Orchestra, thereminist Thorwald Jørgensen, de contrabas- en slagwerksecties van het KCO, etc).
In 2011 nam ze het album Martyrs met Codigo Trio op: een bijzondere verzameling composities voor deze bezetting (mezzosopraan, hoorn en piano), van de überbekende Alphorn van Richard Strauss tot de prachtige maar onbekende Drei Gesänge van Ernst Kunsemüller. In 2012 nam ze samen met sopraan Nicole Jordan het album Sweet Solitude op, met o.a. de Hermit Songs van Samuel Barber.
Haar veelzijdigheid vertaalt zich ook in interdisciplinaire projecten en vernieuwende samenwerkingen om een breder publiek kennis te laten maken met klassieke muziek.
Haar project “Is jazz music too?” is een samenwerking van haar kamermuziekduo IJlstra-García met regisseuse Annechien Koerselman en schrijfster Corinne Heyrman rondom persoonlijke verhalen van componisten G. Gershwin en M. Ravel en de legendarische zangeres Éva Gauthier.
Samen met Florien Hilgenkamp vormt ze Rabbits at top speed, een komische klassieke liedduo. Na hun eerste voorstelling Ik zou het liefde noemen, brengen ze in het voorjaar van 2021 Rabbits at work in première.
Celia heeft samen met tapdanseres Marije Nie Classical Tap opgericht: ze duiken in het rijke concert repertoire voor piano naar de verborgen ritmische vondsten onder de oppervlakte. Het programma Diggin’ the Hidden Rhythm biedt een rijk kleurenpalet met niet alleen primaire kleuren, zoals Mozart, Bach en Bartók, maar ook de subtielere schakeringen van o.a. Gubaidulina en Dutilleux.
Celia was te gast op TV programma’s Podium Witteman, Maestro en De Tiende van Tijl, en op radioprogramma’s Opium, Spiegelzaal, De Klassieken en NTR Podium. Ze is verbonden aan Fontys Conservatorium in Tilburg als correpetitor en kamermuziekdocente bij de Young Musician Academy.

Als balletpianiste heeft ze samengewerkt met het Nederlands Dans Theater, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Nationale Balletacademie, Koninklijk Conservatorium en andere. Sinds 2012 is Celia artistieke programmeur van de festivals Weekend van de Romantische Muziek in Rotterdam en Romantiek in Keukenhof. https://celiapiano.weebly.com

VIDEO https://www.youtube.com/watch?v=bHZncjr0V6E

 

Reacties zijn gesloten.