Klára Würtz piano solo

Klára Würtz piano solo

Zondag 5 december 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Ook tijdens dit concert houden we 1.5m aan en verzoeken u vriendelijk om uw vaccinatiebewijs (papier of QR) of negatieve test mee te nemen en bij binnenkomst een mondkapje te dragen. 

Als Klára Würtz speelt staat de tijd stil. Met haar muzikale intuïtie, de natuurlijke schoonheid van haar toon en haar feilloze techniek betovert ze haar publiek en is een favoriete en geliefde pianist over de hele wereld. Ze speelt de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach dat wel wordt beschouwd als het belangrijkste klavierwerk van de 18de eeuw en hoogtepunt van zijn oeuvre voor klavecimbel. De compositie bestaat uit een lieflijke aria gevolgd door dertig veranderingen (variaties) waarna de aria wordt herhaald. In dit monumentale werk realiseert Bach een briljante synthese tussen ratio en emotie met een virtuoze en expressieve stilistische verscheidenheid.

We kunnen uitzien naar een adembenemende ontdekkingsreis.

Programma:

Johan Sebastiaan Bach (1685-1750): De Goldberg Variaties

Klára Würtz is door haar aangeboren muzikale intuïtie en verbeeldingskracht in staat om de essentiële muzikale boodschap over te brengen van de werken die ze uitvoert, zowel structureel als emotioneel. Door haar buitengewone charisma heeft ze het zeldzame vermogen om haar publiek betoverd te houden. De volledige natuurlijkheid, de schoonheid van haar toon en haar feilloze techniek maken haar een favoriete en geliefde artiest bij het publiek over de hele wereld. Hoewel ze een uitgebreid repertoire heeft, ligt haar kracht en focus vooral op het klassieke en romantische repertoire.

Ze maakte meer dan 40 cd’s, van Mozart tot Bartók. Haar opname van de complete Mozart pianosonates werd zeer lovend ontvangen: “Sensationeel! Würtz ‘pianistische finesse, haar neiging om de zinnen te laten ademen en “zingen”, haar uitstekende en delicate evenwicht, en bovenal, haar neiging om  de muziek voor zichzelf te laten spreken, vertegenwoordigen een Mozart-traditie op zijn best. “(Harris Goldsmith in International Record Review). Na een concert met het Boston Symphony Orchestra onder Bernard Haitink schreef de Boston Globe: “Würtz, die de beste opname van de complete pianosonates van Mozart op haar naam heeft staan, speelde met dezelfde elegante, levendige stijl, dynamiek en zingende toon die zo bewonderenswaardig op de CD’s is”.

Een ander zeer succesvol opnameproject is van de pianowerken van Robert Schumann, een componist met wie ze een sterke affiniteit heeft. Jed Distler schreef op Classicstoday.com: “De uitvoeringen van Würtz houden zonder twijfel naast de referentie-versies ook hun eigen plaats. … Klára Würtz’s is de mooiste complete Schumann-cyclus die door één pianist is opgenomen”. Hoewel ze niet beweert een “specialist” te zijn, heeft Klára een speciale plaats in haar hart voor Franz Schubert. Richard Dyer (Boston Globe) spreekt over de “innerlijke straling van haar geluid”, terwijl Fanfare Classical Magazine haar Impromptu’s-opname beoordeelt “in het verheven gezelschap van Schnabel, Brendel, Lupu, Zimerman en Perahia .. dit is heel natuurlijk muziek maken op een zeer hoog niveau”. Haar andere solo-opnamen omvatten werken van Bartók, Kodály, Janácek, Liszt, Chopin en Debussy. Ze nam pianoconcerten op van Mozart, Schumann, Rachmaninoff, Ravel en Bartók. Ze was een fervent kamermuziekspeler en nam de vioolsonates van Beethoven en Brahms op met Kristóf Baráti (‘Reference recording’ volgens een toonaangevende Duitse krant), Beethovens cellosonates met Timora Rosler, Kodály cellosonates met István Várdai en pianotrio’s van Schubert en Mendelssohn met het Klaviertrio Amsterdam.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=gwEGfZaixBE&feature=emb_title

Reageren is niet mogelijk.