Nadezda Filippova piano solo

Nadezda Filippova piano solo

Zondag 28 april 11.30-12.30 uur in de Pakhuizen van het muZEEum Vlissingen

Het beloofd een indrukwekkende afsluiting te worden van het eerste seizoen in het muZEEum met Nadezda Filippova. Ze is tevens de laatste in onze serie top-pianisten. Opgegroeid in een Siberisch havenstadje komt haar kracht en inspiratie voort uit de zee en zal ze zich verbonden voelen met ons Maritieme podium. Russische pianisten spreken tot de verbeelding en al zeker bij een van de grootste talenten van ver achter de Oeral. Nadezda wordt door critici geprezen om haar ‘feilloze techniek en enorme kracht” maar ook haar talent om “momenten van intimiteit en transparantie te creëren”. Ze won vele prijzen en trad met op met grote orkesten. Ze presenteert een dynamisch programma met werk van 3 toonaangevende Russische componisten waarbij alle soorten harmonieën, kleuren-schakeringen, sferen, lyriek, dramatiek, maar ook humor te horen zullen zijn.

Programma:

A. Scriabin (1871-1915):

2 stukken voor de linkerhand, Opus 9

4 stukken, Opus 51: Fragilité, Prélude, Poème / Poème ailé, Danse languide

S. Prokofiev (1891-1953):

Piano Sonata No. 6 in A major, Opus 82: Allegro moderato, Allegretto, Tempo di valzer lentissimo, Vivace

P. Tsjaikovski (1840-1893) : 

Selectie uit De 4 Seizoenen

Nadezda Filippova (1989) is een concertpianiste afkomstig uit Rusland die een klassiek repertoire met hedendaagse werken combineert. Ze won diverse internationale concoursen, speelde in prominente zalen in Duitsland, Nederland en Zwitserland zoals Konzerthaus in Berlijn en Het Concertgebouw in Amsterdam. Filippova was laureaat van Dutch Classical Talent 2017-18. Ze wordt vaak de artieste van de toekomst genoemd vanwege haar authenticiteit en haar nieuwe benadering van het klassieke genre. “Artiesten zouden niet alleen in een bubbel moeten leven van oefenruimtes en concoursen. Onze taak is muziek te vertolken in emoties en belevenissen voor mensen. Dat betekent dat we het leven moeten leven” volgens de pianiste. Voor Filippova betekent dit een combinatie van solo en kamermuziek, oefenen en lesgeven, Het Concertgebouw en huisconcerten, klassiek repertoire en “tijdelijke gekte”. Haar frisse kijk op klassieke muziek bleef niet onopgemerkt bij critici, programmeurs en het publiek. Behalve een uitgebreid repertoire in het klassiek genre, heeft de artieste ook haar sporen gezet in tijdelijke experimenten zoals de samenwerking met de legendarische New Yorkse band “Bang on a Can All Stars”. Momenteel zijn moderne composities een vaste deel van haar programma’s.

Geboren in het Verre Oosten in Rusland, had Filippova een jeugd zoals vele wonderkinderen; ontdekt op vijfjarige leeftijd, een Europees tournee op negenjarige leeftijd en met slechts elf jaar speelde zij samen met het St. Petersburg Philharmonisch Orkest Bach’s Piano Concerto in f klein. Levend met grootmoeder in St. Petersburg op een afstand van duizenden kilometers van haar ouders op zo’n jonge leeftijd is een van de offers voor muziek. Het zorgde voor een sterke verbintenis met muziek en vormde haar karakter.

Toen Filippova 18 jaar was verliet ze, alleen met een klein koffertje, Rusland om in Berlijn te gaan studeren. Klaar voor de volgende stap en vervolgde haar carrière in Duitsland. Ondertussen rondde ze haar twee studies aan de Universiteit van de Kunsten (Berlijn) en Het Conservatorium van Amsterdam af en tegenwoordig woont ze in Amsterdam.

Filippova heeft een bijzondere band met haar laatste professor Willem Brons, die leerde haar “muziek te ontdekken, ervan te genieten net zoals de moed te hebben mijn eigen kennis van de muziekwerken te uiten”. In 2017 bracht ze haar eerste solo album “Illimité” (grenzeloos) met werken van C. Debussy uit. De CD spiegelt de internationale levensreis van de artieste en haar gewaarwording over het effect van muziek op mensen.

Critici prijzen Filippova om haar ‘feilloze techniek en enorme kracht” net zoals haar vaardigheid om “momenten van intimiteit en transparantie te creëren”, waarbij de piano en artieste op enige ogenblikken schijnen samen te smelten. 2018 startte Filippova met haar eigen concertserie “Soirée de Nadezda” in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Hier voelt zij de ultieme vrijheid om muziek, poëzie en andere vormen van kunst samen te stellen en om op innige en unieke wijze contact met haar publiek te zoeken.

www.nadezdafilippova.com

Reacties zijn gesloten.