21 januari | James Oesi, contrabas

21 januari | James Oesi, contrabas

Zondagochtend 21 Januari 2018 van 11.30-12.30 uur.

De contrabas is een onmisbaar fundament voor zowel symfonieën als jazz en er zijn ook heel veel solowerken voor geschreven. Als geen ander vertegenwoordigt de van oorsprong Zuid-Afrikaanse James Oesi de contrabas als solo instrument in de klassieke en moderne muziekwereld. James spel overtuigt je daar meteen van. “Een gevoelige muzikant met een hoop kennis die veel te zeggen heeft en een natuurlijke en overtuigende artiest is” memoreerde de wereldberoemd solo contrabassist Gary Karr. James brengt een zeer gevarieerd programma met de Cello suite van Bach als basis en als afsluiting een werk van Johnson dat kan worden gezien als een soort persiflage op de contrabas.

Luciano Berio (1925 – 2003): Psy
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Cello suite no. 4, BWV 1010
I. Prelude
II. Allemande
III. Courante
IV. Sarabande
V. Gavotte I + II
VI. Gigue
Elliott Carter (1908-2012): Figment III
Francois Rabbath (1931-heden): Poucha Dass
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Loure uit Partita No.3 in E major BWV 1006
Tom Johnson (1939-heden): Failing, a very difficult piece for solo string bass

Contrabassist James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia (zoals het Amsterdamse Concertgebouw, Utrechtse TivoliVredenburg en de Oosterpoort Groningen) en festivals (zoals het Grachtenfestival in Amsterdam, CrossLinx, November Music, Festival Classique en Wonderfeel). Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1. NRC Handelsblad en Luister publiceren uitgebreide interviews met Oesi, en Classic FM UK Featured zijn video van Luciano Berio’s Psy. James is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival, een muziekfestival rondom de contrabas waarvan de eerste editie in mei 2017 in De Electriciteitsfabriek in Den Haag plaatsvindt. Daarnaast is James Oesi veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal, Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern. James krijgt tijdens en na zijn studie masterclasses en coaching sessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon (dirigent en producent), Leon Bosch (voormalig solocontrabas van Academy of St Martin in the fields), Klaus Trumpf en Thomas Martin.
Zomer 2017 publiceert de Leeuwarder Courant twee lovende recensies over Oesi. Over zijn optreden bij Stinze Stiens een 5 sterren recensie: “De contrabas geeft Bach iets warmers en tegelijk iets minder flexibels, waardoor het etaleren van het dansante karakter van elk onderdeel best een opgave moet zijn geweest. Toch lukte dit Oesi voortreffelijk.” En over het optreden op CityProms: “Wie vervolgens door liep naar het optreden van de Zuid-Afrikaanse James Oesi op contrabas, waar hij een cello-suite van Bach speelde, werd beloond. Hij dook diep in klank en interpretatie. Daarna speelde hij swingend werk van een Syrische componist en dat deed hij met virtuoze meerstemmigheid.”
Zomer 2016 speelt James op het prominente openlucht klassieke muziek festival Wonderfeel, waar Radio 4 gelegenheidsrecensent Benjamin Herman zijn concert benoemd tot één van de hoogtepunten van het festival. Sinds februari 2016 is James de huismuzikant van het Utrechtse Het Muzieklokaal waar hij regelmatig met andere prominente musici speelt. Begin 2016 gaat het toneelstuk Wachten op de Barbaren van Toneelschuur Haarlem (gebaseerd op de roman van J.M. Coetzee) in première waarvoor James Oesi alle muziek speelt, die speciaal voor hem geschreven is door Wilko Sterke. In 2015 schaft hij een contrabas, in 1872 gemaakt door Giuseppe Baldontoni, aan.
In mei 2012 studeert James met een 10 met aantekening af op het Koninklijk Conservatorium Den Haag, dat eindexamen werd later bekroond met de Fock Medaille voor beste solo examen van dat jaar. Zijn studie was een unicum: hij is de enige contrabassist ooit die een masters solo contrabas studeert in Den Haag. Voor zijn studie bij Quirijn van Regteren Altena krijgt hij het Huygens Scholarship, de meest prestigieuze studiebeurs van Nederland, en steun van The Countess of Munster Musical Trust uit Engeland. In 2009 treedt James samen met de wereldberoemde contrabassist Gary Karr op bij het Swiss Global Artistic Foundation te Montreux. In 2005, op zestien jarige leeftijd, verruilt James Johannesburg, Zuid Afrika voor Moskou, Rusland om contrabas te gaan studeren aan het Moskou State Tchaikovsky Conservatoire bij Lev Rakov, waar hij de jongste student was en de enige buitenlandse contrabassist. In 2005 en 2006 krijgt James de kans mee te doen aan het Perlman Music Program in New York, Amerika. Het programma, geleid door Itzhak en Toby Perlman en de docenten van het Juilliard String Faculty, geeft een zeer select aantal muzikale talenten, voornamelijk strijkers, toegang tot een hoogwaardige muziekopleiding voor solomuzikanten.
In 2001 neemt James op zijn twaalfde voor het eerst les op contrabas, nadat hij als kind al piano en viool speelt in zijn woonplaats Johannesburg, Zuid Afrika, waar hij opgroeit.

  • Entrée € 10,00 (studenten € 5,00) bij de ingang van het Speelhuus

 

Reacties zijn gesloten.