4 februari | Arleen van Wijland, sopraan en Natalia Povlova, piano

4 februari | Arleen van Wijland, sopraan en Natalia Povlova, piano

Zondagochtend 4 Februari 2018 van 11.30-12.30 uur.

Arleen van Wijland en Natalia Pavlova hebben beiden een grote passie en inlevingsvermogen voor oratoria en opera uit de Barok en Klassieke periode. Met name de opera’s met Italiaanse sferen weten ze als geen ander te vertolken. De grote componisten uit die tijd komen dan ook ruimschoots aan bod. De Italiaan Vivaldi met een meer impressionistisch stijl in de Barok, de Duitser Händel die samen met Bach als een van de grootste componisten van zijn tijd werd gezien en de Oostenrijker Mozart die de opera uit de Weense traditie inkleurde met de Italiaanse opera. Een concert waarbij de liefhebber zijn hart op kan halen.

A.Vivaldi
(1678-1741) Motetto ‘ O qui coeli terraeque’
. O qui coeli (Allegro) + recitatief
. Rosa quae moritur (Largo)
. Alleluia (Allegro)

G.F. Händel (1685-1759) piano solo
Chaconne HWV 435 in G major,

G.F. Händel (1685-1759)
O sleep, why dost you leave me?
Aria van Semele uit opera ‘Semele’
Piangero la sorte mia
Aria van Cleopatra uit opera ‘Giuilio Cesare’
Combattir da forte
Aria van Almirena uit opera ‘Rinaldo’

W.A. Mozart (1756-1791)
Adagio cantabile uit sonate K284 in D major
Una donna a quindici anni
Aria van Despina uit opera Cosi fan tutte
Exsultate uit Exsultate, jubilate KV165

 

Arleen van Wijland sopraan behaalde in 2001 haar diploma klassiek solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar zij werd gecoacht door Maria Acda. Ze volgde lessen en masterclasses bij Diane Forlano, Barbara Pearson, Lucienne Bouwman, Meinard Kraak en Caroline Stam. Momenteel wordt ze gecoacht door de zangpedagoog Esther Maas. Arleen zingt sinds 2001 in professionele koren en ensembles en wordt regelmatig als soliste gevraagd in het Oratorium vak bij verschillende gezelschappen. Zo was zij als soliste o.a. te horen in de solocantate Weichet nur betrübte Schatten van Bach onder leiding van Gijs Leenaars, en in The Company of Heaven van Britten, de Messiah van Handel en het Requiem van Fauré onder leiding van José Doodkorte. Meerdere keren trad ze op als soliste in samenwerking met het Concertgebouw Kamerorkest en het Holland Symfonie Orkest, onder andere met het Dixit Dominus van Handel en het Stabat Mater van Pergolesi. Ook soleerde ze met The Bach Choir of the Netherlands in o.a. de Matthäus Passion van Bach en het Requiem van Mozart en met het Toonkunstkoor Hilversum zong ze o.a. The armed man (a mass for peace) van Jenkins en met het Nieuwegeins Kamerkoor het Magnificat van Rutter. Arleen treedt regelmatig op in kleiner ensemble verband: zo richtte Arleen Trio Ariodante op (sopraan-mezzosopraan-piano) waarmee ze regelmatig kamermuziekconcerten geeft. Ook maakte ze deel uit van het Hemony ensemble. Met dit ensemble voor renaissancemuziek onder leiding van Simon Groot nam ze een cd op; ‘Daar wordt aan de deur geklopt’ met werken van o.a. Guillame Dufay, Jacob Clemens non Papa, Joannes Tollius en Jan Pietersz. Sweelinck. Arleen maakt verder deel uit van het Bachkoor Holland en het koor van de Nationale Reisopera en werkt met dirigenten als Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Gijs Leenaars.
www.arleenvanwijland.nl

Natalia Pavlova is geboren in Yaroslavl, Rusland. In deze stad heeft zij zeven jaar aan de muziekschool gestudeerd. Vervolgens heeft zij een vierjarige professionele opleiding in muziek gevolgd en afgesloten met het diploma docent pianomuziek en begeleider. De eerste 14 jaren van haar loopbaan is zij bij verschillende muziekscholen werkzaam geweest als piano docent en begeleider.

Vanaf I989 is zij 2 jaar als begeleider van balletten werkzaam geweest in het Theater Altmark te Stendal, in de DDR. Als pianist repetitor heeft zij medewerking verleend aan ballet scènes van de opera’s “Un ballo in Maschera” (Verdi), “Don Pasquale” (Donizetti), “Das Land des Làchelns'(Lehar), miniballet “Max en Moris” (Kabalevsky), “Le Carnaval des Animaux” (Saint-Saens). Na 1991 werkte en studeerde zij aan de muziek afdeling van de Pedagogische Universiteit van Vologda (Rusland). Nadat zij haar studie met succes had voltooid, bleef zij als piano docent en begeleider aan deze universiteit werken. Tevens werd zij gevraagd aan de Vologda Regionale Concertzaal voor de functie begeleider van professionele zangers. Uiteindelijk heeft zij 17 jaar aan de Vologda Universiteit gewerkt; de laatste 8 jaar als begeleider van professionele zangers in de concertzaal. Tijdens deze jaren heeft zij aan verschillende muziek concoursen deelgenomen. In 2004 heeft zij het Concours voor piano duetten in Rusland gewonnen en kreeg daarvoor de diploma “Laureaat”. Zij ontving daarbij het diploma van “De beste begeleider klassiek vocaal” van het Concours Klassiek Vocaal in Odessa (Oekraïne).

In 2006 kwam zij naar Nederland en is sindsdien ook hier in de muzikale wereld actief. Vaak krijgt zij aanbiedingen om solisten en koren te begeleiden. In Februari 2014 heeft zij opnieuw een “Laureaat” erkenning ontvangen door deel te nemen met een internet concours in Rusland. Elk jaar geeft zij op verschillende locaties concerten met professionele zangers zoals Alexandra d’Espinoza, Sebastian Brouwer, Martijn Sanders, Arleen van Wijland, Steven van Gils en Nel van den Broeke. Zij geeft pianolessen in haar eigen muziek studio aan huis.
www.nataliapavlova.nl

  • Entrée € 10,00 (studenten € 5,00) bij de ingang van het Speelhuus

 

Reacties zijn gesloten.