Andreas Mader saxofoon en Christos Papandreopoulos piano

Andreas Mader saxofoon en Christos Papandreopoulos piano

Zondag 21 maart 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

“Overtuigend optreden en subliem samenspel, er is geen speld tussen te krijgen. Ze zoeken de uitersten op en weten van begin tot einde te boeien” oordeelde de jury over de finalisten van Dutch Classical Talent 2019/20. Andreas en Christos traden al op bij diverse festivals in Europa. Ze onderscheiden zich door programma’s met een sterk verhalend element en toerden hiermee langs de grote landelijke concertpodia. Hun programma met werk van de voornaamste componisten uit de 20e eeuw is ambitieus. Ravel, Bartok en Gershwin hebben weliswaar in dezelfde tijdsperiode geleefd en elkaars werk gekend maar componeerden vanuit totaal andere muzikale invalshoeken. Toen Gershwin in Parijs aan Ravel vroeg om hem les te geven antwoorde hij hem dat hij beter een eersterangs Gershwin kon zijn dan een tweederangs Ravel. De Fransman Ravel was een belangrijke grondlegger van het impressionisme, de Hongaar Bartok verwerkte kleine thema’s uit de volksmuziek organisch en de Amerikaan Gershwin is vooral bekend door zijn werk op de grens van het bestaande klassieke genre en jazz. De suite “Ma mère l’oye” (de sprookjes van Moeder de Gans) van Ravel, de danssuite van Bartok en de rapsodie “An American In Paris” van Gershwin zijn al drie zeer populaire composities. Met als intermezzo de preludes van Sjostakovitsj belooft het een buitengewoon boeiend optreden te worden.

Programma:

Maurice Ravel (1875-1937) : Ma mère l’oye (arr. C. Papandreopoulos)

1 Pavane de la Belle au bois dormant
2 Petit Poucet
3 Laideronnette, impératrice des pagodes
4 Les entretiens de la Belle et de la Bête
5 Le Jardin féerique

Béla Bartók (1881-1945): Dance Suite (arr. C. Papandreopoulos)

1 Moderato
2 Allegro molto
3 Allegro vivace
4 Molto tranquillo
5 Comodo
6 Finale (Allegro)

Dmitry Sjostakovitsj (1906-1975): delen uit 24 Preludes opus 34 (arr. C. Papandreopoulos)

George Gershwin (1898-1937): An American in Paris (arr. C. Papandreopoulos)

Duo Mader/Papandreopoulos, gevormd door klassiek saxofonist Andreas Mader en pianist Christos Papandreopoulos werd onlangs omschreven als ‘een top duo dat hedendaagse composities op een sfeervolle en interpretatieve manier tot in het kleinste detail uitwerkt. nuances. “(Leeuwarder Courant / Dagblad van het Noorden). Na de release van hun debuutalbum Lilith & Lulu in februari 2019 kreeg het Duo lovende recensies, niet alleen van de Nederlandse maar ook de Oostenrijkse en Luxemburgse pers, evenals de Beierse ian Radio (BR-Klassik). In 2018 werd Duo M / P uitgeroepen tot een van de winnaars van de Dutch Classical Talent Tour 2019/20. De jury roemde het “sublieme samenspel” tussen de twee. Andreas en Christos onderscheiden zich als performers door conceptprogramma’s en concerten te presenteren met een sterk narratief element. In het verleden heeft het Duo deelgenomen aan festivals als Grachtenfestival (NL), Oran jewoud Festival, Wonderfeel Festival, Festival Klangbasel (CH), 1e Birmingham Piano Chamber Music Festival (UK), Festival Jong Talent Schiermonnikoog 2018 (NL), onder andere anderen. Duo M / P is een van de prijswinnaars van het 1e Birmingham International Pi ano Chamber Music Festival en won ook de “Oorkaanprijs 2018” voor hun project Lil ith & Lulu. Andreas en Christos hebben lessen en mentorschap gekregen van Pierre Laurent Aimard in Keulen en Arno Bornkamp in Amsterdam. duomaderpapan.com

De Oostenrijkse saxofonist Andreas Mader is beschreven als muzikant met “briljante techniek en grote veelzijdigheid” (Rhein-Zeitung) en het vermogen om “het spectrum van emotionele toestanden volledig weer te geven” (Tiroler Tageszeitung). Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam in de klas van Arno Bornkamp, ​​waar hij ook zijn masterdiploma “cum laude” behaalde. Bovendien had Andreas de mogelijkheid om te studeren bij Claude Delangle aan het CNSM de Paris met het Erasmus-programma. Hij kreeg tutorschap van Pierre-Laurent Aimard, Sven Arne Tepl en Walter van Hauwe. Andreas is prijswinnaar van de International AEOLUS-Competition 2015 in Düsseldorf, de Andorra International Saxophone Competition 2016 en won de 1e prijs op de Bertold Hummel-Competition in Würzburg in 2017. Als solist trad Andreas Mader op met de Düsseldorfer Sinfoniker, het Kracow Philharmonic Orchestra, de Kammerphilharmonie Graubünden en de Philharmonie Südwestfalen. Andreas groeide op in Jochberg, Tirol en begon zijn saxofoonlessen aan de muziekschool van Kitzbühel. Later volgde hij de voorstudie aan het Conservatorium Tirol. Tegelijkertijd verzamelde hij zijn eerste ervaringen als solist bij de kamer of chestra “Innstrumenti” en het ensemble “Windkraft, Kapelle für neue Musik”. andreas-mader.net

Christos Papandreopoulos (1987) studeerde hedendaagse pianomuziek bij Pierre-Laurent Aimard aan de Hochschule für Tanz und Musik Köln en bij Ralph van Raat aan het Conservatorium van Amsterdam. In juni 2016 nam hij deel aan en trad hij op in de masterclasses gewijd aan de Catalog d’Oiseaux van Messiaen, gegeven door Aimard op het Britten Pears Young Artist Program bij Snape Maltings (Aldeburgh). In oktober 2015 nam hij deel aan de Piano Academy Pierre-Laurent Aimard / Tamara Stefanovich in München (programma ‘Musica Viva des Bayerischen Runfunks’) gewijd aan de Klavierstücke van Stockhausen. Christos heeft ook gestudeerd bij Willem Brons aan het Conservatorium van Amsterdam en kreeg lessen en masterclasses van Richard Egarr, Robert Levin en Håkon Austbø. Christos speelde op het slotconcert van het Gaudeamus Festival 2017 met Insomnio Ensemble onder leiding van Ulrich Pröhl. Hij speelde samen met Ralph van Raat in De Doelen Rotterdam (serie ‘Red Sofa’) in 2015 en 2018. Christos gaf ook soloconcerten van hedendaagse muziek in het Orgelpark (2015 en 2016) en op het NedPhO Koepel in finale Gracthenfestival Concours 2016. Christos ontving voor zijn onderzoek de Frans Schreuderprijs 2016.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=gOenpgYGdfQ

Reageren is niet mogelijk.