Klára Würtz piano solo

Klára Würtz piano solo

Zondag 31 Maart 11.30-12.30 uur in de Pakhuizen van het muZEEum Vlissingen.

Over Klára Würtz, een van de prominentste Hongaarse pianisten van haar generatie, wordt in superlatieven geschreven. Het is dan ook een eer om haar op ons podium te mogen verwelkomen. Ze won vele prestigieuze prijzen en speelde in honderden concertzalen wereldwijd. Klára Würtz heeft een uitzonderlijk charisma en betovert haar publiek met pianistische finesse waarbij ze de muziek laat ademen en met een natuurlijke schoonheid voor zichzelf spreken. Ze speelt uit de klassieke periode werk van de Oostenrijker Haydn, bekend om snel afwisselende akkoorden, abrupte wisselingen en mineur harmonieën. Het werk van de Pool Chopin, een synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen, vormt het hoogtepunt uit de romantiek. Hij schreef vaak technisch zeer veeleisend pianomuziek en benadrukt subtiele nuance, expressieve diepte en klankpoëzie. De Barcarolle schreef hij voor hemzelf en intimi. Van de Duitser Schumann, een van de belangrijkste componisten uit de romantiek, speelt ze de door zijn vrouw pianist Clara meest geliefde Fantasie in C-groot. Een optreden voor fijnproevers!

Programma:

Haydn (1732-1809):   Variaties in F-kl

Chopin (1810-1849):  Polonaise-fantaisie in As-gr Opus 61

   Barcarolle in Fis-gr Opus 60

Schumann (1818-1856): Fantasie in C-gr Opus 17

 

Klára Würtz  was al van kinds af aan ondergedompeld in muziek. Vanaf haar 5e jaar was ze lid van het beroemde Hongaarse Radio & Televisie Kinderkoor, waarmee ze uitgebreide internationale tournees maakte. Op haar zeventiende ging ze naar de Franz Liszt-Academie in Boedapest, waar ze studeerde bij legendarische leraren als Zoltán Kocsis, Ferenc Rados en György Kurtág. Later ontving ze een beurs van András Schiff voor zijn kamermuziekcursussen in Prussia Cove, VK. In 1985 won ze de eerste prijs bij het  Ettore Pozzoli-concours in Milaan. In 1988 was ze een prijswinnaar in het internationale concours in Dublin en de enige die een contract bij een internationaal agency in de wacht sleepte: ze tekende bij Columbia Artist Management in New York en speelde meer dan honderd concerten in de VS en Canada, bij de Ravinia Festival en het Kennedy Center in Washington, met o.a. het Tsjechische Filharmonisch Orkest onder Jiri Belohlavek. Ze speelde op het International Piano Festival van Williamtown, het Newport Festival, de Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, La Roque d’Anthéron (Frankrijk), in het Mozarteum tijdens het Salzburg Festival, met het Budapest Festival Orchestra onder Iván Fischer. Ze speelde kamermuziek bij Janine Jansen, Dimitri Makhtin, Alexander Kniazev, het Pavel Haas Quartet en dirigent Bernard Haitink, Theodore Kuchar, Marco Boni, Dirk Vermeulen, Justus Frantz.

Hoewel ze een uitgebreid repertoire heeft, ligt haar kracht en focus vooral op het klassieke en romantische repertoire. Ze maakte meer dan 40 cd’s, van Mozart tot Bartók. Haar opname van de complete Mozart pianosonates werd zeer lovend ontvangen: “Sensationeel! Würtz ‘pianistische finesse, haar neiging om de zinnen te laten ademen en “zingen”, haar uitstekende en delicate evenwicht, en bovenal, haar neiging om  de muziek voor zichzelf te laten spreken, vertegenwoordigen een Mozart-traditie op zijn best. “(Harris Goldsmith in International Record Review). Na een concert met het Boston Symphony Orchestra onder Bernard Haitink schreef de Boston Globe: “Würtz, die de beste opname van de complete pianosonates van Mozart op haar naam heeft staan, speelde met dezelfde elegante, levendige stijl, dynamiek en zingende toon die zo bewonderenswaardig op de CD’s is”. Een ander zeer succesvol opnameproject is van de pianowerken van Robert Schumann, een componist met wie ze een sterke affiniteit heeft. Haar andere solo-opnamen omvatten werken van Bartók, Kodály, Janácek, Liszt, Chopin en Debussy. Ze nam pianoconcerten op van Mozart, Schumann, Rachmaninoff, Ravel en Bartók.

Klára Würtz doceert aan het conservatorium van Utrecht en woont samen met haar man en dochter in Amsterdam.

Op de hoogte blijven:
Reageren is niet mogelijk.