Pieter van Loenen viool en Tobias Borsboom piano

Pieter van Loenen viool en Tobias Borsboom piano

Zondag 29 november 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Wederom hebben we de jonge topmusici Pieter van Loenen en Tobias Borsboom, winnaars van de prestigieuze Dutch Classical Talent Award 2019 en 2015, op ons podium. Een optreden van Pieter werd omschreven als “met een intense aandacht voor opbouw en stijl creëert hij een visioen van ongekende schoonheid”. Een solo optreden van Tobias op 29 januari in de PZC “overtuigend, dynamisch, met een bewonderenswaardige techniek en betoverende vingers” en landelijk “een intelligent musicus met een juweel van een toucher die zoekt naar betekenis, poëtische waarheden en klankschoonheid”.

Hun programma bevat werken uit hun nieuwste CD “The Silence Between” naar een uitspraak van Debussy “De muziek bevindt zich niet in de noten zelf, maar in de stilte ertussen” en ademt de sfeer van het Franse impressionisme. De compositiestijlen van Debussy, Poulenc en Takemitsu hebben onderling een sterke verwantschap met een grote verscheidenheid aan klank en een lichtvoetige, melodieuze en humoristisch speelwijze. Ze openen met het voor viool en piano gearrangeerde melancholieke maar ook dynamische en virtuoze ballet “Divertimento” van Stravinsky.

 Programma:

I. Stravinsky (1882-1971): Divertimento ‘le baiser de la fée’

I. Sinfonia

II. Danses suisses

III. Scherzo (Au moulin)

IV. Pas de deux

T. Takemitsu (1930-1996): ‘Distance de fée’ voor viool en piano

K. Schwertsik (1935-heden): Unterwegs nach Heiligenstadt

F. Poulenc (1899-1963):  Sonate voor viool en piano op.12

I. Allegro con fuoco

II. Intermezzo

III. Presto tragico

Cl. Debussy (1862-1918): Beau Soir / Beautiful Evening

​”Buitengewoon energiek en diep muzikaal,” was het jurycommentaar van het Nederlandse Vioolconcours, waar Pieter van Loenen in 2016 de tweede prijs en de NTR Publieksprijs won. Sindsdien gaat het hard met deze jonge violist. Hij studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een 10 met onderscheiding en ontving hiervoor de Fock-medaille voor het beste eindexamen. Als solist en als kamermusicus geeft hij nu concerten in binnen- en buitenland, recent nog op tournees naar Amerika en China. In de zomer van 2018 stond hij drie weken lang in de schijnwerpers als Young Artist in Residence van de Muziekzomer van het Nationaal Jeugdorkest. Afgelopen jaar won Pieter de Dutch Classical Talent Publieksprijs 2019, met een soloprogramma dat hij in alle grote zalen van Nederland uitvoerde. Pieter begon op 6-jarige leeftijd met vioolspelen bij Koosje van Haeringen, waarna hij studeerde bij Vera Beths in Den Haag en bij de Noorse vioolvirtuoos Terje Moe Hansen in Oslo. Al op jonge leeftijd won Pieter prijzen op verschillende concoursen, waaronder de Iordens Viooldagen en het Davina van Wely Vioolconcours. In 2010 won Pieter de eerste prijs tijdens de nationale finale van het Prinses Christina Concours.

​Als solist trad Pieter onder meer op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Nationaal Jeugd Orkest, Domestica Rotterdam, het Nederlands Studentenorkest, het Jeugdorkest Nederland, het Zuid-Hollands Symfonieorkest en het Hodonínský Symfonický Orchestr uit Tsjechië. Tot de concerten die hij heeft uitgevoerd behoren onder meer de vioolconcerten van Beethoven, Paganini, Stravinsky en Berg.

Met pianist Tobias Borsboom vormt hij een veelgevraagd duo. Ook werkte hij samen met ensembles als Amsterdam Sinfonietta en Ludwig en met Het Nationale Ballet, waar hij de muzikale hoofdrol vertolkte in het eerste Virtual Reality-ballet ter wereld. Pieter heeft een bijzondere interesse in hedendaagse muziek. Zo speelde hij in 2012 de Sequenza nr. 8 van Luciano Berio op een nationaal Berio-festival. Ook heeft hij verschillende keren de kans gehad om te werken met de befaamde pianist en dirigent Reinbert de Leeuw. In 2015 vertolkte Pieter de solopartij in de Nederlandse première van het dubbelconcert voor viool en piano van de Deense componist Hans Abrahamsen.

​Pieters viool is gebouwd in 2011 door Marc de Sterke. Hij speelt met een stok van Eugène Sartory, die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. ​www.pietervanloenen.nl

Tobias Borsboom (1988) voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Als winnaar van de Dutch Classical Talent Award speelt hij sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Met violist en duopartner Piotr Jasiurkowski won hij de publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en recent met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Piotr Jasiurkowski, violist Pieter van Loenen, cellist Pamela Smits, saxofonist Arno Bornkamp en pianoduopartner Yukiko Hasegawa. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam.
Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met celliste Lidy Blijdorp speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Zomerdag in Parijs, Mata Hari, en De rechtvaardigen, waarvan de laatste twee zijn geschreven en worden verteld door Jan Brokken.

Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De house warming houden zij een feest ter ere van hun grote vriend.

De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.
Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als co repetitor. www.tobiasborsboom.com

VIDEO

Pieter: https://www.youtube.com/watch?v=UhwYPOsINvo

Tobias: https://www.youtube.com/watch?v=vc943NzZ5xU

Reageren is niet mogelijk.