Renée Bekkers accordeon en Jacobien Rozemond viool & zang

Renée Bekkers accordeon en Jacobien Rozemond viool & zang

Zondag 17 september 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion te Vlissingen

Het Duo Rozemond & Bekkers bestaat 5 jaar, is zeer geliefd bij het publiek en te horen in vele kamermuziekseries en festivals. Ze zorgen voor een perfecte balans tussen klassiek, folklore en innovatie. Door zang toe te voegen en teksten te reciteren verrijken Jacobien en Renée de kleuringen en zeggingskracht van hun concerten. Het tijdschrift voor klassieke muziek “Luister” schreef over het duo “De gave warme viooltoon, de beweeglijke heldere stem van Jacobien Rozemond; Renée Bekkers’ solide en virtuoze spel op de veelkleurige accordeon: ze slepen je mee, ontroeren en doen je glimlachen” In 2021 nam het duo met het label Cobra Records een cd op met werken van onder meer Jeths, Beljon, Rachmaninow, Strawinsky en Ravel.

De zoektocht naar geluk bespiegelen Renée en Jacobien in het gepresenteerde programma vanuit verschillende perspectieven. Ze verbinden nieuwe muziek en composities van de grootmeesters uit de 17e en 20e eeuw met een rijke schakering. Het serene is hoorbaar in de barokmuziek maar ook in nieuwere composities, de uitbundigheid in de tango en volksmuziek. Al direct voelbaar is de half sensuele en zeer diepe emotie van Piazzolla, het meditatieve Prayer van Bloch uit zijn Joodse periode en de gedichten van Emily Dickinson die Murashkin inspireerden in zijn nieuwe compositie “I’m nobody, who are you” voor Jacobien en Renée. De eigenzinnige tango van Strawinsky en de opzwepende tango van de Baskische Hermosa verbinden de traditionele sonate uit de Italiaanse Barok van Castello en Merula met een wiegenlied van de hedendaagse Hongaar Fischer en een verhalend en melodieus Russische lied van Strawinsky.

Programma: ‘Zoektocht naar geluk’

A. Piazzolla (1921-1992):  Escualo

E. Bloch (1880-1959):  Prayer

B. de Murashkin (1981-heden):  I’m nobody who are you

I. Strawinsky (1882-1971): Tango

D. Castello (1602-1631):  Sonate II

T. Merula (1595-1665):  Chiaconne

I. Fischer (1951-heden):  Wiegenlied

I. Strawinsky (1882-1971):  Chanson Russe

G. Hermosa (1976-heden):  Anantango

Renée Bekkers is een groot ambassadrice van het klassiek accordeon. Haar specialiteit is kamermuziek en muziektheater en dat doet ze met grote bevlogenheid en op het hoogste niveau. Via Stichting Accordion for Art produceert Renée haar eigen muziekvoorstellingen en concerten met o.a. TOEAC en anderen. Sinds 2021 is Renée zakelijk leidster van De Link, een concertorganisatie voor nieuwe gecomponeerde muziek. 

Renée studeerde aan het Fontys Conservatorium te Tilburg en aan The Royal Danish Academy of Music in Kopenhagen bij Geir Draugsvoll en James Crabb waar zij met onderscheiding haar Master en ’Soloist Class’ afrondde. Renée behaalde, voornamelijk in de bezetting van het accordeonduo TOEAC, prijzen op o.a. het Prinses Christina Concours, Dutch Classical Talent, Grachtenfestival Conservatorium Concours, Premio Internazionale di Fisarmonica en Grand Prix International.

Renée speelt samen met o.a. Pieternel Berkers (accordeon) in het duo TOEAC, Jacobien Rozenmond (viool), in het Asko | Schönberg en vele andere musici. Daarnaast speelt zij in verschillende muziektheater-voorstellingen zoals ’De Paraplu’, ’Fairly Tales’ en ’Vivaldi Code Rood’.

Renée geeft met grote regelmaat (kamermuziek)concerten in binnen en buitenland waaronder Indonesië, Zuid-Afrika, Canada, China, Rusland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Tsjechië, Italië, Turkije, België en Nederland. Renée speelde op festivals als het Cheltenham Festival, Festival de Saintes, Festival van Vlaanderen, Rheingau Festival, Festival Aardklop, Kultur im Kreis, Mosel Musikfestival, Gergiev Festival etc. Vele composities werden voor haar ensembles geschreven door o.a. W. Jeths, C. Meijering, G. Beljon, B. de Murashkin en vele anderen. Met TOEAC bracht zij 3 CD’s uit: ‘Nordic Music’, ’TOEAC Pictures…’ en ’Moving Rhythms’.

Renée is als hoofdvakdocent verbonden aan het Fontys Conservatorium.

Jacobien Rozemond studeerde viool bij Davina van Wely en Ilya Grubert. In 1995 studeerde zij met een 10 cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium en won de Essoprijs voor het beste eindexamen van het jaar aan deze Hogeschool. In datzelfde jaar was zijn finaliste in de Vriendenkrans van het Concertgebouw te Amsterdam. Ze vervolgde haar studie bij David Takeno in Londen. In 1997 werd zij uitgenodigd voor het Tanglewood Music Festival in de Verenigde Staten waar zij als concertmeester samenwerkte met dirigent Seji Ozawa.

Jacobien Rozemond soleerde als violiste in een breed repertoire van Beethoven en Brahms tot Schnittke en McCabe in o.a. Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Argentinië.

Van 1997 tot 2004 was Jacobien Rozemond vast lid van Combattimento Consort Amsterdam. Sinds 2003 is zij aanvoerder van de tweede violen bij Amsterdam Sinfonietta. Bij beide ensembles is zij ook als solist en concertmeester opgetreden.
Als kamermusicus werkte zij in het Amsterdam Bridge Ensemble jarenlang samen met celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth waarmee ze in de pers volprezen CD’s maakte met muziek van Hendrik Andriessen en René Samson. Van 2003 tot 2007 was zij lid van het Ruysdael Kwartet waarmee ze de Kersjesprijs 2006 won. Sinds 2005 geeft zij jaarlijks les aan conservatoriumstudenten aan het Peter de Grote Festival in Groningen waar zij ook te horen is als soliste en kamermusicus. In 2015 heeft ze daar het Hermitage Kwartet opgericht met violiste Floor Lecoultre, altvioliste Francien Schatborn en cellist William Mcleish.

Sinds 2018 vormt zij een duo met accordeoniste Renée Bekkers.
In dit duo combineert Jacobien haar vioolspel met zang. Zij volgde zanglessen bij Valérie Guillorit, Robert van der Vinne en Klaartje van Veldhoven. Vorig seizoen is zij veelvuldig opgetreden in de theatervoorstelling ‘Vivaldi Code Rood’ in een dubbelrol als vioolsolist en zangeres. In haar theatrale soloprogramma rond de vertellingen van Duizend-en-één-nacht verweefde zij haar vioolspel met het gebruik van haar stem in een suite geschreven door René Samson. Deze muziek verscheen ook op de kamermuziek-cd die zij met het Amsterdam Bridge Ensemble maakte (bekroond met een 10 in Luister).

Reacties zijn gesloten.