Sylvia Huang viool met het GoYa Quartet Amsterdam

Sylvia Huang viool met het GoYa Quartet Amsterdam

Zondag 19 december 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

De Belgische topvioliste Sylvia Huang is een nieuw jong talent op ons podium. In 2019 werd ze laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd en won de Prix Musiq’3 du Public en de Canvas-Klara Prijs. Ze kreeg daarnaast de Caecilia-prijs voor Jonge Musicus van het Jaar 2019 uitgereikt door de Belgische Muziekpers en werd geprezen voor haar “ware lyriek en ontroerende muzikaliteit, haar eenvoud en sensibiliteit”, en haar “zeer gevarieerd kleurenpalet”. Ze richtte in 2014 het GoYa Quartet Amsterdam op waarmee in 2015 de prestigieuze Prix de Salon werd gewonnen. Deze topmusici uit 4 windstreken worden verbonden door hun passie voor kamermuziek en het spelen in het wereldberoemde Koninklijk Concertgebouworkest.

The String Quartet No. 7 Op.59 no 1 is het eerste van de drie aan graaf Rasumovsky opgedragen kwartetten uit Beethovens middenperiode. Dit kwartet vereist een sterk uitgebreid technisch repertoire en wijkt qua stijl af van zijn eerdere kwartetten. Deze compositie verbindt met een warme en weldadige grootsheid. Ravel droeg zijn Strijkkwartet in F op aan zijn geliefde leermeester Gabriel Fauré. Alhoewel de reacties wisselend waren en Ravel nog niet tevreden meende Debussy dat er geen noot veranderd moest worden. In dit vroege werk komt Ravels gevoel voor bijzondere klankkleuren naar voren welke eveneens zijn geïnspireerd door de in Parijs bekende Javaanse gamelan. Luister vooral naar de motieven van het openingsdeel welke in andere delen terug keren.

Programma:

 L. van Beethoven ((1770-1827):String Quartet No.7 in F major, Op.59 No.1 « Razumovsky »

Allegro

Allegretto vivace e sempre scherzando (in Bes)

Adagio molto e mesto – attaca (in F)

Thème Russe: Allegro (in F)

M. Ravel (1875-1937): String Quartet in F major

Allegro moderato-très doux

Assez vif-très rythmé

Très lent

Vif et agité

De Belgische violiste Sylvia Huang wordt geprezen voor haar “ware lyriek en ontroerende muzikaliteit, haar eenvoud en sensibiliteit”, haar “zeer gevarieerd kleurenpalet” (Le Soir) en als een muzikant met “integriteit, emotie” en een “rijke klank” (De Standaard). In mei 2019 werd ze laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd en ze won de Prix Musiq’3 du Public en de Canvas-Klara Prijs. Ze kreeg daarnaast de Caecilia-prijs voor Jonge Musicus van het Jaar 2019 uitgereikt door de Belgische Vereniging van de Belgische Muziekpers.

Sinds augustus 2014 is ze eerste violiste bij het Concertgebouworkest. Kamermuziek is ook een grote passie: samen met drie orkestcollega’s vormt ze GoYa Quartet. Dankzij het winnen van de prestigieuze Prix de Salon 2015, uitgereikt door de business club van het Concertgebouworkest, kon het kwartet opnamen maken van twee live-uitvoeringen van alle strijkkwartetten van Brahms en Schumann.

In februari 2021 maakte Sylvia haar debuut met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Andrew Manze met Mozart vioolconcert K.218 en werkte samen met vele orkesten zoals het Belgian National Orchestra, het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, de Bad Reichenhall Philharmoniker, in zalen zoals het Palais des Beaux-Arts de Brussel, Studio 4 Flagey, de Vlaamse Opera in Gent, deSingel in Antwerpen en het Concertgebouw in Amsterdam. Ze nam deel aan verschillende internationale festivals, waaronder het B-Classic Festival, de Échappées Musicales du Médoc, het Festival Musiq’3, Klara in de Singel, Collegium Vocale Crete Senesi en het Festival van Wallonië.

Geboren in 1994, leerde Sylvia het vak van haar vader en studeerde verder aan de Académie des Arts de la Ville de Bruxelles, en daarna met Alexei Moshkov en Liviu Prunaru bij het Conservatorium van Amsterdam. Ze won eerste prijzen op de National Musical Competition Belfius Classics in 2004 en de Lions European Musical Competition in 2008. Sylvia Huang deed orkestervaring op bij het European Union Youth Orchestra en werd in september 2012 tweede violiste bij het Nationaal Orkest van België; in 2013 werd ze gepromoveerd tot co-solovioliste voor dat ze in 2014 lid van het Concertgebouworkest werd.

Voor Sylvia werd in 2015 een viool van Carlo Ferdinando Landolfi uit ca. 1750 aangekocht en aan haar in bruikleen verstrekt door de Concertgebouworkest Foundation. arte-amanti.be/artists/sylvia-huang

Het GoYa Quartet werd in 2014 geboren en wordt gevormd door Sylvia Huang, Mirelys Morgan Verdecia, Saeko Oguma en Honorine Schaeffer.

Deze vier muzikanten uit respectievelijk België, Cuba, Japan en Frankrijk hebben elkaar gevonden in het orkest waarin ze spelen, het Koninklijk Concertgebouworkest, en hebben nauwe banden gesmeed op basis van muzikale affiniteit en diepe vriendschap. Hun samenwerking heeft voor hen in zeer korte tijd geweldige kansen opgeleverd: het GoYa Quartet Amsterdam heeft al vele concerten gegeven in Nederland en België, waaronder in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam of het Muziekgebouw aan ‘t Ij. In april 2016 gingen ze ook op hun eerste tournee door Letland, Estland en Litouwen.

Na de prestigieuze Prix de Salon 2015 te hebben gewonnen, toegekend door het bedrijfsnetwerk van het Koninklijk Concertgebouworkest, kon het GoYa Quartet Amsterdam opnames maken van twee live uitvoeringen van alle Brahms en Schumann strijkkwartetten.

Hun repertoire is zeer divers, variërend van Haydn en Schubert tot Ravel en Bartók. Bovendien speelt het ensemble graag in combinatie met andere instrumenten. In mei 2016 werd hun eerste CD uitgebracht, opgenomen in samenwerking met contrabassoonist Simon Van Holen, met muziek van Krommer, Olthuis en Français. In maart 2019 trad het kwartet op met de Concertgebouworkest solo klarinettist Calogero Palermo in Italië.

In oktober 2019 werd het GoYa Quartet Amsterdam uitgenodigd voor het Quartz Internationaal Strijkkwartet Festival in België, waar ze onder anderen het Mendelssohn Octet hebben uitgevoerd met het Danel Quartet.

Mirelys Morgan Verdecia, violiste komt uit Havana. In haar geboortestad studeerde ze aan het Instituto Superior de Arte en soleerde ze met bijvoorbeeld het Nationale Orkest van Cuba onder Leo Brouwer en het Orquesta Sinfonica de Cali (Colombia). In 2000 werd ze door Claudio Abbado geselecteerd voor het opleidingstraject van het Gustav Mahler Jugendorchester. Mirelys won diverse prijzen, waaronder tweemaal de eerste prijs van het Musicalia muziekconcours in Havana. In 2003 maakte ze de oversteek naar Europa. Ze studeerde bij Rainer Schmidt in Madrid en bij Ulf Wallin aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Ze ondernam vele tournees als lid van het Gustav Mahler Jugendorchester en het Verbier Festival Orchestra onder leiding van maestro’s als Valery Gergiev, James Levine, Charles Dutoit en Michael Tilson-Thomas. Ook speelde ze met onder meer het Deutsche Symphonie Orchester, het orkest van de Deutsche Oper in Berlijn en het hr-sinfonieorchester in Frankfurt en werd ze in 2006 geselecteerd voor de orkestacademie van het Schleswig-Holstein Musik Festival.

Van 2009 tot 2013 was Mirelys eerste violiste bij het Orquesta Nacional de España. Sinds augustus 2013 maakt ze deel uit van de tweede violengroep van het Concertgebouworkest.

Sinds 2017 bespeelt ze een viool uit de collectie van de Foundation Concertgebouworkest, een F. Gagliano gebouwd in Napels in 1778.

Saeko Oguma studeerde altviool aan de Toho Gakuen Muziekacademie in Tokio, waarna zij orkestervaring opdeed bij het Deutsches Symphonieorchester Berlin en bij enkele grote Japanse orkesten, waaronder het Tokyo Symphony Orchestra en het Tokyo Opera Nomori Orchestra onder Riccardo Muti. Als kamermusicus trad zij op tijdens diverse festivals in Japan. Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde ze verder bij Sven Arne Tepl, Marjolein Dispa en Nobuko Imai.

Tijdens het Internationale Johannes Brahms Concours in 2008 won Saeko Oguma de tweede prijs. Eerdere prijzen won ze onder meer tijdens de Tokyo Music Competition (2006) en de Nagoya International music competition (2003).Na het winnen van het Nationaal Altvioolconcours Amsterdam trad ze in september 2010 als plaatsvervangend aanvoerder van de altviolen toe tot het Concertgebouworkest.

Honorine Schaeffer werd geboren in een kunstenaarsfamilie en begon op zesjarige leeftijd haar cellostudie aan het conservatorium van haar geboortestad Avignon. Na haar studie bij CyrilleTricoire aan het Conservatoire de Montpellier begon ze haar opleiding aan het Conservatoire National Supérieur in Parijs, waar ze studeerde bij Michel Strauss en Marc Coppey. Ze rondde haar masterstudie af met de hoogste onderscheiding. In 2007 won ze de prijs voor jong talent van de Carl Flesch Akademie, in 2012 de eerste prijs tijdens de Lions European Musical Competition.

Schaeffer continueerde haar studie in 2013 bij Leonid Gorokhov aan de Hochschule für Musik in Hannover, waar ze in 2019 afstudeerde met een solistendiploma op het hoogste niveau.

De celliste, die altijd al veel interesse in symfonische muziek had, nam deel aan de Académie de l’Orchestre de Paris (2008) en de Académie de l’Orchestre Philharmonique de Radio France (2009). In het seizoen 2012/2-13 nam ze deel aan de Academie van het Concertgebouworkest, en het seizoen daarop aan de Karajan Akademie van de Berliner Philharmoniker. Op 22-jarige leeftijd werd ze aangenomen bij het Concertgebouworkest, waar ze sinds augustus 2014 deel uitmaakt van de cello groep.

Datzelfde jaar vormde ze met drie orkestcollega’s het GoYa Quartet. In 2015 won het kwartet de Prix de Salon, de jaarlijks door de businessclub van het orkest aan een orkestlid toegekende prijs. Met het GoYa Quartet dan wel als soliste musiceerde Schaeffer op prestigieuze muziekpodia in Nederland, België, Frankrijk en de Baltische staten.

Honorine Schaeffer bespeelt een cello gebouwd in 1866 door Bernardel Père; haar strijkstok is vervaardigd is door haar vader, Christophe Schaeffer.

VIDEO’s https://www.youtube.com/watch?v=6f_lPGsP9YA

In verband met te treffen veiligheidsmaatregelen wordt reserveren op prijs gesteld.

Tijdens onze concerten houden we 1.5m aan en verzoeken u vriendelijk om uw vaccinatiebewijs (papier of QR) of negatieve test mee te nemen.

 

Reageren is niet mogelijk.