TRPTK Trio: Anna Lipkind-Mazor viool, Maya Fridman cello en Nadezda Filippova piano

TRPTK Trio: Anna Lipkind-Mazor viool, Maya Fridman cello en Nadezda Filippova piano

Zondag 21 februari 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Anna Lipkind-Mazor, Maya Fridman en Nadezda Filippova zijn in Rusland reeds op zeer jonge leeftijd muzikaal geschoold en alle drie ontdekt als wonderkind maar ontwikkelden zich ieder op geheel eigen wijze. Ze wonnen vele internationale prijzen en speelden door heel Europa. Dit uitzonderlijke pianotrio met drie individuele muzikale stemmen benadert de muziek zeer integer met een gezamenlijke muzikale taal en expressie. Hun focus ligt op hedendaags repertoire waarbij ze vaak nauw met componisten samenwerken. Anna en Nadezda spelen de bekende ‘Kreutzer’ sonate van Beethoven, een sonate met een prominente pianopartij en de viool die veelvuldig begeleidend is. Het werk wordt wel bestempeld als bijna onspeelbaar. Met name de talenten van Nadezda, geprezen om haar feilloze techniek en het creëren van momenten met intimiteit en transparantie, zullen hierbij zeker tot hun recht komen.

Samen spelen ze werk van de uit de Oeral afkomstige componiste Auerbach dat wordt gekenmerkt door stilistische vrijheden en verbindingen van de tonale en atonale taal.Het tweede pianotrio van Auerbach, Tryptych – The Mirror with Three Faces (2012), is als een theaterstuk waarin drie individuen hun eigen afzonderlijke verhalen hebben maar deel uitmaken van één geheel. Er zit een dubbelzinnigheid in de weerspiegeling van de spiegel: zijn het drie facetten van dezelfde persoon of drie afzonderlijke beelden?

Programma:

L. van Beethoven (1770-1827): Vioolsonate nr. 9 in A Groot, Op. 47, ‘Kreutzer’

1. Adagio sostenuto

2. Presto

3. Andante con variazioni

4. Finale, presto

L. Auerbach (1973-heden): Piano Trio No. 2, Triptych – This Mirror Has Three Faces

1. Prelude

2. Allegro appassionato

3. Libero

4. Allegro assai

Anna Lipkind-Mazor werd geboren in Moskou in een muzikale omgeving die diep geworteld is in de strijktradities van David Oistrakh (Viktor Pikaizin & Semyon Snitkovsky), Mikhail Garlicky, Zinaida Gilels en de originele Borodin Quartet-leden. Ze begon haar vioolstudie op zeer jonge leeftijd bij haar moeder Elena Mazor en vanaf haar vijfde bij Prof. Irina Svetlova in Tel-Aviv. In dit vroege stadium had Anna het voorrecht om te genieten van de directe invloed van enkele van de grootste violisten van de vorige eeuw: Zakhar Bron, Boris Kuschnir, Salvatore Accardo, Victor Danchenko, Ida Haendel, Shlomo Mintz, Miriam Fried, Thomas Brandis, Petru Monteanu, Itzhak Perlman, Ivry Gitlis, Tsugio Tokunaga, Georgy Pauk, om er maar een paar te noemen. Anna’s eerste optreden met orkest was toen ze zes was.

Naast haar frequente optredens in Israël, reisde ze vaak naar internationale festivals zoals Vladimir Spivakov’s Moscow Meets Friends, Natalya Gutman’s (Oleg Kagan) Festival in Kreuth in Duitsland, Portogruaro Festival en Lucca Festival in Italië, Miyazaki festival in Japan, Brandenburgische Sommerkonzerte in Duitsland , Gaia Festival in Zwitserland, Viana Festival in Portugal en Eilat Festival in Israël in samenwerking met musici als Peter Donohoe, Pavel Gililov, Julian Rachlin, Maxim Vengerov, Natalia Gutman, Stacey Watton, Pinchas Zukerman en nog veel meer. Radiovoorstellingen met het Jerusalem Symphony Orchestra, National Chamber Orchestra of Moldova, Symphony Orchestra of Chisinau evenals Sinfonietta Baden en andere kleinere groepen volgden. Op 16-jarige leeftijd leidde een debuutoptreden met het Israeli Philharmonic Orchestra onder de knop van Zubin Mehta ertoe dat Anna naar Europa verhuisde om te studeren bij Pavel Vernikov aan het conservatorium van Wenen, waar ze prijswinnaar werd van vier internationale wedstrijden. Onze uitvoering van de Franck was echt onvergetelijk! Peter Donohoe (over zijn optreden met Anna). Haar laatste seizoen omvatte optredens in zalen als Flagey (Brussel, België), Philharmonie (Haarlem, Nederland), Sakura Hall (Tokio, Japan), Duna Palota (Boedapest, Hongarije), Sendesaal van de Hessischer Rundfunk (Frankfurt, Duitsland) en anderen.

Anna woont in Nederland met haar man, de cellist Gavriel Lipkind. Zij bespeelt een Gagliano-viool uit 1781 (de „Martelenne“) dankzij de genereuze steun van R & v.T.Ondanks de activiteit en achtergrond als soliste, deelt ze een diepe passie voor kamermuziek met vertrouwde partners en ontwikkelt ze zich snel als uitvoerder van hedendaagse muziek. Als lid van het internationaal geprezen Lipkind Quartet. Anna was ook een co-producer van de ‘Lipkind plays…’ serie en een van de oprichters van het TRPTK Trio waar ze speelt met celliste Maya Fridman en pianiste Nadezhda Filippova.

Maya Fridman, (1989 Moskou) is een getalenteerde jonge kunstenaar die in Nederland woont. Vanaf haar vroege jaren dat ze cello speelde, werd Maya erkend als een wonderkind en werd ze onder de hoede gebracht van de Stichting van Yuri Bashmet, waar ze deelnam aan verschillende tv- en radioprogramma’s. Tijdens haar studie aan het Moscow State College of Music, vernoemd naar Alfred Schnittke, werd ze naast vele andere gerenommeerde onderscheidingen bekroond als de eerste prijswinnaar op het Internationale Festival van Slavische Muziek. In 2010 werd Maya toegelaten tot het Conservatorium van Amsterdam waar ze studeerde bij professor Dmitry Ferschtman. Hier, op 10 juni 2016, rondde ze met succes een masteropleiding af met de hoogste onderscheiding, Cum Laude.

Maya treedt al negen jaar regelmatig op in Europa, in gerenommeerde podia als het Koninklijk Concertgebouw van Amsterdam, Muziekgebouw aan ‘t IJ, TivoliVredenburg en de Vereeniging. Vanwege haar grote muzikale interesses heeft ze altijd een passie gehad voor improvisatie en het spelen van diverse muziekstijlen. Elk van haar soloprogramma’s heeft een sterke emotionele impact op het publiek en presenteert geweldige werken van de vorige eeuw, evenals volledig nieuwe werken van hedendaagse componisten. Ze werd bekroond met de Prijs voor Beste Musicus van 2013 bij De Grote Prijs van Nederland. Maya’s projecten omvatten succesvolle samenwerkingen met Jyoti Verhoeff, Aeon Trio (met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven), Tomoko Mukaiyama en nog veel meer. In 2015 en 2016 begeleidde ze gitaarvirtuoos Harry Sacksioni op zijn Jubileum Tour 65 en trad ze toe tot bands als Faun en Cesair als speciale gast. Ze toerde met Asko | Schönbergs K [h] AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni in de producties Carroussel (2017), Salam (2018) en Brave New World 2.0 (2019). Tijdens de Cello Biënnale 2016 trad Maya op in de rol van Margarita in de muziektheaterbewerking van De meester en Margarita geregisseerd door Dagmar Slagmolen, waar ze samen speelde met cellist Kian Soltani.

In 2015 bracht Maya haar eerste album The Invisible Link uit, met werken van Alfred Schnittke, Pēteris Vasks en Arvo Pärt, dat ze samen met pianist Daniël Kool opnam onder het label TRPTK. In 2017 bracht ze nog twee albums uit: Elegy van Æon Trio met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven, en Red Velvet, een solo-opname met werken van Karen Tanaka, César Lüttger, Gaspar Cassadó, Oswaldo Golijov, Louis Andriessen, Kaveh Vares, en Alisa Apreleva. Beide albums kregen internationale bekendheid, Red Velvet ontving een Luister 10-prijs. Haar nieuwste album bevat haar eigen arrangement van Prokofjevs opera The Fiery Angel voor cello en piano, waaraan ze samenwerkte met pianist Artem Belogurov. De opname kreeg internationale bekendheid en werd door het Amerikaanse tijdschrift Stereophile bestempeld als “… het beste kamermuziekalbum dat ik in 20 jaar heb gehoord”. Maya is musician-in-residence bij Gaudeamus en een van de finalisten van Dutch Classical Talent in 2018/2019. In 2018 werd ze genomineerd voor de Grachtenfestival Prijs.

Nadezda Filippova (1989) is een concertpianiste afkomstig uit Rusland die een klassiek repertoire met hedendaagse werken combineert. Ze won diverse internationale concoursen, speelde in prominente zalen in Duitsland, Nederland en Zwitserland zoals Konzerthaus in Berlijn en Het Concertgebouw in Amsterdam. Filippova was laureaat van Dutch Classical Talent 2017-18. Ze wordt vaak de artieste van de toekomst genoemd vanwege haar authenticiteit en haar nieuwe benadering van het klassieke genre. “Artiesten zouden niet alleen in een bubbel moeten leven van oefenruimtes en concoursen. Onze taak is muziek te vertolken in emoties en belevenissen voor mensen. Dat betekent dat we het leven moeten leven” volgens de pianiste. Voor Filippova betekent dit een combinatie van solo en kamermuziek, oefenen en lesgeven, Het Concertgebouw en huisconcerten, klassiek repertoire en “tijdelijke gekte”. Haar frisse kijk op klassieke muziek bleef niet onopgemerkt bij critici, programmeurs en het publiek. Behalve een uitgebreid repertoire in het klassiek genre, heeft de artieste ook haar sporen gezet in tijdelijke experimenten zoals de samenwerking met de legendarische New Yorkse band “Bang on a Can All Stars”. Momenteel zijn moderne composities een vaste deel van haar programma’s.

Geboren in het Verre Oosten in Rusland, had Filippova een jeugd zoals vele wonderkinderen; ontdekt op vijfjarige leeftijd, een Europees tournee op negenjarige leeftijd en met slechts elf jaar speelde zij samen met het St. Petersburg Philharmonisch Orkest Bach’s Piano Concerto in f klein. Levend met grootmoeder in St. Petersburg op een afstand van duizenden kilometers van haar ouders op zo’n jonge leeftijd is een van de offers voor muziek. Het zorgde voor een sterke verbintenis met muziek en vormde haar karakter. Toen Filippova 18 jaar was verliet ze, alleen met een klein koffertje, Rusland om in Berlijn te gaan studeren. Klaar voor de volgende stap en vervolgde haar carrière in Duitsland. Ondertussen rondde ze haar twee studies aan de Universiteit van de Kunsten (Berlijn) en Het Conservatorium van Amsterdam af en tegenwoordig woont ze in Amsterdam. Filippova heeft een bijzondere band met haar laatste professor Willem Brons, die leerde haar “muziek te ontdekken, ervan te genieten net zoals de moed te hebben mijn eigen kennis van de muziekwerken te uiten”.

In 2017 bracht ze haar eerste solo album “Illimité” (grenzeloos) met werken van C. Debussy uit. De CD spiegelt de internationale levensreis van de artieste en haar gewaarwording over het effect van muziek op mensen. Critici prijzen Filippova om haar ‘feilloze techniek en enorme kracht” net zoals haar vaardigheid om “momenten van intimiteit en transparantie te creëren”, waarbij de piano en artieste op enige ogenblikken schijnen samen te smelten. 2018 startte Filippova met haar eigen concertserie “Soirée de Nadezda” in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Hier voelt zij de ultieme vrijheid om muziek, poëzie en andere vormen van kunst samen te stellen en om op innige en unieke wijze contact met haar publiek te zoeken. nadezdafilippova.com

VIDEO’s

Anne: https://www.youtube.com/watch?v=gGgcEky4PJE&feature=emb_logo 

Maya: https://www.youtube.com/watch?v=LzG3C_V0MZ8

Nadezda: https://www.youtube.com/watch?v=TmAylpvu0KA

Reageren is niet mogelijk.