Pianotrio: Anna Lipkind-Mazor viool, Ketevan Roinishvili cello en Nadezda Filippova piano

Pianotrio: Anna Lipkind-Mazor viool, Ketevan Roinishvili cello en Nadezda Filippova piano

Zondag 9 januari van 13.30-14.30 uur in de Sint Jacobskerk te Vlissingen

Anna Lipkind-Mazor, Ketevan Roinishvili en Nadezda Filippova zijn in Rusland reeds op zeer jonge leeftijd muzikaal geschoold en ontdekt als wonderkind. Ze ontwikkelden zich ieder op geheel eigen wijze, wonnen vele internationale prijzen en speelden door heel Europa. Dit uitzonderlijke pianotrio met drie individuele muzikale stemmen benadert de muziek zeer integer met een gezamenlijke muzikale taal en expressie. Hun focus ligt op hedendaags repertoire waarbij ze vaak nauw met componisten samenwerken. Ze spelen de bekende 1e pianosonate van Beethoven, een sonate met een prominente pianopartij en de viool die veelvuldig begeleidend is. Het werk wordt wel bestempeld als moeilijk bespeelbaar. Met name de talenten van Nadezda, geprezen om haar feilloze techniek en het creëren van momenten met intimiteit en transparantie, zullen hierbij zeker tot hun recht komen.

Ze spelen tevens werk van de uit de Oeral afkomstige componiste Auerbach dat wordt gekenmerkt door stilistische vrijheden en verbindingen van de tonale en atonale taal.Het tweede pianotrio van Auerbach, Tryptych – The Mirror with Three Faces (2012), is als een theaterstuk waarin drie individuen hun eigen afzonderlijke verhalen hebben maar deel uitmaken van één geheel. Er zit een dubbelzinnigheid in de weerspiegeling van de spiegel: zijn het drie facetten van dezelfde persoon of drie afzonderlijke beelden?

Programma:

L. van Beethoven (1770-1827): Piano trio in c klein Op. 1 No. 3

Allegro con brio

Andante cantabile con Variazioni

Menuetto. Quasi allegro

Finale. Prestissimo

L. Auerbach (1973-heden): Piano Trio No. 2, Triptych – This Mirror Has Three Faces

1. Prelude

2. Allegro appassionato

3. Libero

4. Allegro assai

Anna Lipkind-Mazor werd geboren in Moskou in een muzikale omgeving die diep geworteld is in de strijktradities van David Oistrakh (Viktor Pikaizin & Semyon Snitkovsky), Mikhail Garlicky, Zinaida Gilels en de originele Borodin Quartet-leden. Ze begon haar vioolstudie op zeer jonge leeftijd bij haar moeder Elena Mazor en vanaf haar vijfde bij Prof. Irina Svetlova in Tel-Aviv. In dit vroege stadium had Anna het voorrecht om te genieten van de directe invloed van enkele van de grootste violisten van de vorige eeuw: Zakhar Bron, Boris Kuschnir, Salvatore Accardo, Victor Danchenko, Ida Haendel, Shlomo Mintz, Miriam Fried, Thomas Brandis, Petru Monteanu, Itzhak Perlman, Ivry Gitlis, Tsugio Tokunaga, Georgy Pauk, om er maar een paar te noemen. Anna’s eerste optreden met orkest was toen ze zes was.

Naast haar frequente optredens in Israël, reisde ze vaak naar internationale festivals zoals Vladimir Spivakov’s Moscow Meets Friends, Natalya Gutman’s (Oleg Kagan) Festival in Kreuth in Duitsland, Portogruaro Festival en Lucca Festival in Italië, Miyazaki festival in Japan, Brandenburgische Sommerkonzerte in Duitsland , Gaia Festival in Zwitserland, Viana Festival in Portugal en Eilat Festival in Israël in samenwerking met musici als Peter Donohoe, Pavel Gililov, Julian Rachlin, Maxim Vengerov, Natalia Gutman, Stacey Watton, Pinchas Zukerman en nog veel meer. Radiovoorstellingen met het Jerusalem Symphony Orchestra, National Chamber Orchestra of Moldova, Symphony Orchestra of Chisinau evenals Sinfonietta Baden en andere kleinere groepen volgden. Op 16-jarige leeftijd leidde een debuutoptreden met het Israeli Philharmonic Orchestra onder de knop van Zubin Mehta ertoe dat Anna naar Europa verhuisde om te studeren bij Pavel Vernikov aan het conservatorium van Wenen, waar ze prijswinnaar werd van vier internationale wedstrijden. Onze uitvoering van de Franck was echt onvergetelijk! Peter Donohoe (over zijn optreden met Anna). Haar laatste seizoen omvatte optredens in zalen als Flagey (Brussel, België), Philharmonie (Haarlem, Nederland), Sakura Hall (Tokio, Japan), Duna Palota (Boedapest, Hongarije), Sendesaal van de Hessischer Rundfunk (Frankfurt, Duitsland) en anderen.

Anna woont in Nederland met haar man, de cellist Gavriel Lipkind. Zij bespeelt een Gagliano-viool uit 1781 (de „Martelenne“) dankzij de genereuze steun van R & v.T. Ondanks de activiteit en achtergrond als soliste, deelt ze een diepe passie voor kamermuziek met vertrouwde partners en ontwikkelt ze zich snel als uitvoerder van hedendaagse muziek. Als lid van het internationaal geprezen Lipkind Quartet. Anna was ook een co-producer van de ‘Lipkind plays…’ serie en een van de oprichters van het TRPTK Trio waar ze speelt met celliste Maya Fridman en pianiste Nadezhda Filippova.

Ketevan Roinishvili komt uit een muzikale familie in Tbilisi (Georgië). In 1993 werd zij aangenomen in de pianoklas op het Muziek Gymnasium, maar na drie jaar wisselde zij de piano in voor de cello en kwam in de klas van Professor Mikheil Khoshtaria. Tijdens haar studie aan dit Gymnasium begon zij reeds solo concerten te spelen. Op 15-jarige leeftijd was Ketevan al solo celliste van het Conservatoriumorkest van Tbilisi onder leiding van de Russische dirigent Lev Markiz, ook artistiek leider van dit ensemble. In 2003 studeerde zij Cum Laude af aan het Muziek Gymnasium en werd aangenomen op het Conservatorium van Tbilisi, waar zij tot Augustus 2008 studeerde bij Professor Tamara Gabarashvili. Lev Markiz en de ‘Stichting vrienden van het Conservatorium van Tbilisi’ maakten het mogelijk voor Ketevan om in Nederland te komen studeren. Met hun hulp was het ook mogelijk haar cello aan te schaffen. De bouwer van de cello is momenteel nog onbekend. Haar strijkstok is een ‘Fetique’ en wordt geleend van het Nationaal Instrumentenfonds (NMF).

In juni 2012 sloot Ketevan haar Bachelor examen Cum Laude af aan het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Professor Dmitri Ferschtman. Tot en met 2013 studeerde Ketevan aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien bij Professor Reinhard Latzko. In 2014 sloot zij haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Floris Mijnders af met de hoogst mogelijke onderscheiding. In 2012 speelde Ketevan het celloconcert van Dvorák met het orkest van het Conservatorium van Amsterdam. Ook werd zij geselecteerd om Tsjaikovsky’s Rococo variaties te spelen met het Turkse Nationaal Jeugdorkest onder leiding van Cem Mansur. Ook nam zij in 2012 deel aan het Oleg Kagan festival waar zij optrad met o.a. Natalia Gutman. Ketevan behaalde de eerste prijs in het Nationaal Concours van Georgië (2007) met haar uitvoering van het cello concert van Edward Elgar en ontving een onderscheiding op het Internationale Dotzauer Cello Concours in Dresden. In 2009 won zij de “Servais” prijs bij het internationale Servais Concours in Gent. In 2013 ontving Ketevan de ‘Radio 4 studiebeurs’ in het Dutch Classical Talent concours. In dit kader gaf zij een tournee in Maart 2015. In 2016 werd Ketevan geselecteerd voor de New Masters on Tour. In november 2016 zal zij samen met pianist Daniel Kool concerten geven in Texel (Hervormde Kerk), Zwolle (Odeon), Amsterdam (Concertgebouw) en Bratislava (Slovak Philharmonic).

In 2019 Ketevan heeft haar debut CD ‘Nana’ opgenomen, in samenwerking met Seven Mountain Records label, Daniel Kool and Nora Fischer. Ketevan treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Zij gaf concerten in Nederland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland, Rusland, Georgië, België, Portugal en Brazilie. Zij volgde masterclasses bij onder andere Anner Bijlsma, Maria Kliegel, Michel Strauss en Jérôme Pernoo. http://ketevanroinishvili.com

Nadezda Filippova (1989) is een concertpianiste afkomstig uit Rusland die een klassiek repertoire met hedendaagse werken combineert. Ze won diverse internationale concoursen, speelde in prominente zalen in Duitsland, Nederland en Zwitserland zoals Konzerthaus in Berlijn en Het Concertgebouw in Amsterdam. Filippova was laureaat van Dutch Classical Talent 2017-18. Ze wordt vaak de artieste van de toekomst genoemd vanwege haar authenticiteit en haar nieuwe benadering van het klassieke genre. “Artiesten zouden niet alleen in een bubbel moeten leven van oefenruimtes en concoursen. Onze taak is muziek te vertolken in emoties en belevenissen voor mensen. Dat betekent dat we het leven moeten leven” volgens de pianiste. Voor Filippova betekent dit een combinatie van solo en kamermuziek, oefenen en lesgeven, Het Concertgebouw en huisconcerten, klassiek repertoire en “tijdelijke gekte”. Haar frisse kijk op klassieke muziek bleef niet onopgemerkt bij critici, programmeurs en het publiek. Behalve een uitgebreid repertoire in het klassiek genre, heeft de artieste ook haar sporen gezet in tijdelijke experimenten zoals de samenwerking met de legendarische New Yorkse band “Bang on a Can All Stars”. Momenteel zijn moderne composities een vaste deel van haar programma’s.

Geboren in het Verre Oosten in Rusland, had Filippova een jeugd zoals vele wonderkinderen; ontdekt op vijfjarige leeftijd, een Europees tournee op negenjarige leeftijd en met slechts elf jaar speelde zij samen met het St. Petersburg Philharmonisch Orkest Bach’s Piano Concerto in f klein. Levend met grootmoeder in St. Petersburg op een afstand van duizenden kilometers van haar ouders op zo’n jonge leeftijd is een van de offers voor muziek. Het zorgde voor een sterke verbintenis met muziek en vormde haar karakter. Toen Filippova 18 jaar was verliet ze, alleen met een klein koffertje, Rusland om in Berlijn te gaan studeren. Klaar voor de volgende stap en vervolgde haar carrière in Duitsland. Ondertussen rondde ze haar twee studies aan de Universiteit van de Kunsten (Berlijn) en Het Conservatorium van Amsterdam af en tegenwoordig woont ze in Amsterdam. Filippova heeft een bijzondere band met haar laatste professor Willem Brons, die leerde haar “muziek te ontdekken, ervan te genieten net zoals de moed te hebben mijn eigen kennis van de muziekwerken te uiten”.

In 2017 bracht ze haar eerste solo album “Illimité” (grenzeloos) met werken van C. Debussy uit. De CD spiegelt de internationale levensreis van de artieste en haar gewaarwording over het effect van muziek op mensen. Critici prijzen Filippova om haar ‘feilloze techniek en enorme kracht” net zoals haar vaardigheid om “momenten van intimiteit en transparantie te creëren”, waarbij de piano en artieste op enige ogenblikken schijnen samen te smelten. 2018 startte Filippova met haar eigen concertserie “Soirée de Nadezda” in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Hier voelt zij de ultieme vrijheid om muziek, poëzie en andere vormen van kunst samen te stellen en om op innige en unieke wijze contact met haar publiek te zoeken. nadezdafilippova.com

VIDEO’s

Anne: https://www.youtube.com/watch?v=gGgcEky4PJE&feature=emb_logo 

Maya: https://www.youtube.com/watch?v=LzG3C_V0MZ8

Nadezda: https://www.youtube.com/watch?v=TmAylpvu0KA

Reageren is niet mogelijk.